עיקרון יסוד בדיני צוואות הוא כי יש להעדיף פירוש המקיים צוואה על פירוש המבטל אותה (ע"א 681/77 צבי גבריאל מרק נ' אורסולה שאבי, פ"ד ל"ג (1) 7.

 

כאשר בית המשפט מתרשם מאמתותה של הצוואה נוהג הוא לקיימה גם אם נפלו פגמים בצוואה ובלבד שמדובר בפגמים לא מהותיים היורדים לשורשו של עניין ואינם פגמים קונסטיטוציוניים.

 

סעיף 25 לחוק הירושה קובע:


25. (א) התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ולא היה לבית המשפט ספק כי היא משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה, רשאי הוא, בהחלטה מנומקת, לקיימה אם אף נפל פגם בפרט מן הפרטים או בהליך מן ההליכים המפורטים בסעיפים 19, 20, 22 או 23 או בכשרות העדים, או בהעדר פרט מן הפרטים או הליך מן ההליכים כאמור.


(ב) בסעיף זה "מרכיבי היסוד בצוואה" הם:


(1) בצוואה בכתב יד כאמור בסעיף 19 הצוואה כולה כתובה בכתב ידו של המצווה;


(2) בצוואה בעדים כאמור בסעיף 20 – הצוואה בכתב והמצווה הביאה בפני שני עדים;


(3) בצוואה בפני רשות כאמור בסעיף 22 – הצוואה נאמרה בפני רשות או הוגשה לרשות, על ידי המצווה עצמו;


(4) בצוואה בעל פה כאמור בסעיף 23 – הצוואה נאמרה על ידי המצווה עצמו בפני שני עדים השומעים את לשונו בעת שהיה שכיב מרע או בעת שראה את עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות.

בת"ע 5516-08-14 אלמוני נ' פלמוני קבע בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב כי חתימה על צוואה שנעשתה רק בעמוד האחרון ולא גם בעמוד הראשון לצוואה – אינה מהווה פגם בצוואה. עוד קבע בית המשפט כי העובדה כי העדים לצוואה לא חתמו על הצוואה בפני המנוחה ששכבה בחדר בבית חולים אלא חתמו על הצוואה מחוץ לחדר, אינו מהווה פגם בצוואה ואפילו היה פגם ניתן הוא לריפוי לפי סעיף 25 (א) לחוק הירושה. הוא הדין לגבי חתימת עדים במועד מאוחר יותר בהתאם לנסיבות.

 

אין באמור לעיל משום רשימה ממצה של הנושא ו/או ייעוץ משפטי אלא תיאור כללי של פסיקה עדכנית בנושא.


עו"ד גיא אורן הנו עו"ד בעל ותק של 20 שנה, המתמחה בתיקי ירושות ועזבונות.