תביעה שהגיש מנהל עיזבון נגד קרוב של המנוח להשבת סכום השיקים שנפרעו לאחר פטירת המנוח נדחתה על ידי בית המשפט לאחר שמנהל העיזבון קיבל את המלצת בית המשפט לדחות את התביעה ללא הוצאות לאחר שקבע כי לתביעה כפי שנוסחה אין על מה לסמוך.


בית המשפט ציין בהצעתו לדחיית התביעה כי גם "אם השיקים לא היו מופקדים בבנק ימים ספורים לאחר מותו של המנוח, היו הם מוגשים כעבור זמן אל מנהלי העיזבון שהיו אמורים לפרוע אותם מתוך העיזבון. אין שום טענה בפני בית המשפט שמצדיקה את אי פירעון השיקים על ידי מנהלי העיזבון.


לפיכך, למעשה לכאורה אין לתביעה על מה לסמוך ובתאם למחלוקות שבין הצדדים לא ניתן להגיע לתוצאה של פסק דין המורה לנתבעים או מי מהם להשיב את הכספים שניתנו להם עם פירעון השיקים...".


בכך למעשה, קיבל בית המשפט את טענות ההגנה, לפיהן לא הוכיח מנהל העיזבון מהו המקור הנורמטיבי, לפיו המחזיק בשיק מנוע מלהגיש את השיק לפירעון גם בידיעה שבעל השיק, אשר חתום על השיק, נפטר מספר ימים לאחר שנתן את השיק. בפני בית המשפט לא הוצג כל הוראת חוק או הוראה בנקאית, המונעת פירעון שיקים של אדם שנפטר.


הנתבעים, אשר יוצגו על ידי עו"ד גיא אורן, טענו כי סכומי השיקים שנפרעו נתנו להם כמתנה גמורה ברגע שמסר להם המנוח את השיקים. עוד טענו כי שיק הנו ככסף מזומן ובהיעדר טענות לגבי כשירותו של המנוח במועד מתן השיקים או פירוט תכלית מתן הכספים, אין לתביעה כל זכות קיום ויש לדחותה על הסף.


הנתבעים טענו כי שיק הינו מסמך סחיר בעל ערך וכספי השיק ניתנים להעברה במתנה


המתנה מוקנית מיידית עם מסירת השיק למקבל השיק. במקרה דנן הנתבעים קיבלו את השיקים לידיהם ובאותו מועד הושלמה המתנה, ומרגע שהושלמה הכספים אינם עוד חלק מעיזבון המנוח, שכן יצאו הם מתחולת העיזבון. מנהל העיזבון אינו רשאי לדרוש כספים שיצאו כדין מהעיזבון ואינם עוד חלק מעיזבון.


גם אם הכספים היו מוחזרים לקופת העיזבון, הרי שיש לראות בהם חוב של העיזבון כלפי מקבלי השיקים ומקבל השיק כמו כל נושה אחר של העיזבון רשאי להגיש תביעה נגד העיזבון.


בהתאם לחוק הירושה חובות העיזבון נפרעים לפני חלוקת נכסי העיזבון ליורשים, כך שאין לתביעה זו כל תכלית, שכן אפילו תתקבל התביעה הרי שמנהל העיזבון היה מחויב לכבד את השיקים שנתן המנוח בהיותה מתנה גמורה או בבחינת כיבוד רצון המנוח, כל זאת בהיעדר טענות הנוגעות לעצם כשרות המנוח לתת את השיקים או טענות אחרות שיש בהן כדי לפגוע בכשרותם של השיקים.

אין באמור לעיל משום ייעוץ משפטי, אלא פירוט תמציתי של הצעת בית המשפט בתיק שבו הופיע עו"ד גיא אורן, אשר נתקבלו על ידי הצדדים בתיק. התוצאה הסופית בתיק היתה דחיית תביעת מנהל העיזבון נגד מקבל השיקים.