להלן סקירה כללית בדבר הצורך בעריכת שימוע לעובד בטרם פיטורין:

 

בטרם מפוטר עובד זכאי הוא כי ייערך לו  שימוע כדין, שאם לא כן יהא העובד זכאי לפיצויים בגין אי קיום שימוע או אי קיום שימוע כהלכתו או למתן צו מניעה, האוסר על המעביד לפטר את העובד.לרוב פיצוי כספי ישמש סעד ראוי במגזר הפרטי לפיטורין שלא כדין.

 

בשנים האחרונות קיימת מודעות הולכת וגוברת לכללים בעניין שימוע ואנו עדים לתביעות רבות בעניין זה המוגשות לבתי הדין האזוריים לעבודה ע"י עובדים כנגד מעבידים.

 

סכום הפיצוי כאמור עשוי להגיע למספר משכורות, תלוי בותק של העובד במקום העבודה ובחומרת חוסר תום הלב שבפיטורין.בנוסף, ייתכן והעובד יהא זכאי לפיצוי בנוסף בגין עגמת נפש בגין אי עריכת שימוע כדין.

 

ככלל זקוק המעביד לסיבה טובה לפטר את העובד, שכן החלטת הפיטורין הנה סנקציה חריפה, אשר עלולה לגרום לעובד מפח נפש כבד ואף קיים חשש כי העובד ייפלט למעגל האבטלה וכי יחלפו חודשים ארוכים עד אשר ימצא מקום עבודה חדש, בפרט בתקופת המיתון הנוכחית.

 

אי לכך, ייגרם לעובד נזק ממוני רב בשל אובדן מקורות הכנסה חודשיים. על המעביד להיות ער להשלכות הפיטורין ועליו להקפיד שבעתיים על הכללים בדבר שימוע, היוצרים איזון ראוי בין זכותו של המעביד לממש את הפרורגטיבה, העומדת לרשותו לפטר את העובד בכל עת, בכפוף להוראות כל דין, לבין זכויותיו של העובד להתגונן כנגד החלטת המעביד לפטרו ולשכנע את המעביד לחזור בו מכוונתו לפטר את העובד.

 

להלן הכללים:

 

1. על המעביד לזמן מראש את העובד לשימוע. רצוי מס' ימים מראש ובהודעה בכתב. בהודעה יש לציין את מטרת השימוע וטענות המעביד כנגד העובד, העומדות בסיס החלטתו לפטר את העובד.

 

העובד זכאי לדעת מראש מהן הטענות נגדו ולהתכונן כראוי בהתאם. כאשר העובד מגיע לפגישה אצל המעביד והאחרון מודיע לו על פיטוריו, עלול העובד להיות שרוי ב"שוק" ויכולתו לתפקד ולהתגונן כראוי כנגד החלטת הפיטורין נפגמת עד מאוד. לכן, זכאי העובד להתראה מראש.

 

העובד רשאי להיות מיוצג בשימוע ע"י אדם מטעמו, לרבות עו"ד. על המעביד להתחשב במצבו האישי של העובד ובמידת הצורך למנוע הפיטורין או להעדיף אדם אחר על פניו, למשל כאשר מדובר בעובדת חד הורית או בעובד בגיל מבוגר, אשר סיכויו למצוא עבודה בשוק העבודה קלושים ביותר, עובד שבן או בת זוגו מפוטרים, טיפולי פוריות, מצב רפואי בעייתי של אחד מבני המשפחה, וכיוצ"ב. במקרה של פיטורי צמצום להבדיל מפיטורין על רקע אישי יש להתחשב במצבו האישי של העובד כאמור לעיל.

 

2. בעת השימוע על המעביד להבטיח אווירה רגועה ונינוחה ככל האפשר ולאפשר לעובד להתבטא בחופשיות ובאריכות. במהלך השימוע רשאי העובד להעלות טענות נגד הפיטורין כנגד טענות המעביד ואף להציע למעביד, בהסכמת העובד, להפחית משיעור משרתו, ובלבד שישאר מועסק, למשל בחצי משרה.

 

מוטב כי המעביד יקליט את השמוע או ירשום פרוטוקול של השימוע, יחתים את העובד ע"ג הפרוטוקול וימסור העתק ממנו לעובד. רישום פרוטוקול כאמור יסייע לצדדים להוכיח האם נתנה לעובד הזכות להשמיע את כל טיעוניו כנגד הפיטורין והאם אכן התקיים שימוע כהלכתו.

 

3. לאחר השימוע נדרש המעביד לשקול את טענות העובד בשימוע והאם לאורן אכן מוצדק לפטר את העובד, אם לאו. מכתב פיטורין, אשר הוכן מבעוד מועד מלפני השימוע או ימסר לעובד בגמר השימוע לא יענה על צורך זה. מוטב כי במכתב הפיטורין יתייחס המעביד במפורש לטענות העובד שהועלו בשימוע וידון בהן לגופן.

 

במידה והתנאים הנ"ל אינם מתקיימים רשאי העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולדרוש פיצוי כספי בגין אי עריכת שימוע או אי עריכת שימוע כהלכתו וכן פיצוי בגין עגמת נפש. בית הדין עשוי לפסוק פיצוי במקרים מתאימים בין משכורת אחת לבין 10 משכורות או יותר, תלוי בנסיבות, חוסר תום הלב של המעביד והותק של העובד.

 

במקרה של פיטורי צמצום נטיית בית הדין לעבודה תהיה יותר סלחנית כלפי המעביד, שכן למעביד הפררוגטיבה לשמר את מקום העבודה ולדאוג לכלל עובדיו, אך גם במקרה של פיטורי צמצום חייב המעביד לערוך שימוע לעובדכדי להבטיח שזכויות העובד לא תיפגענה.

 

הסקירה הנ"ל הנה כללית ואינה מהווה ייעוץ משפטי. בכל עניין ספצפי בעניין הנ"ל יש לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה.

 

עו"ד גיא אורן הנו בעל משרד עו"ד, המתמחה במשפט מסחרי, לרבות בדיני עבודה ובכל זה בדיני עבודת נשים, ומייצג עובדים ומעבידים בערכית הסכמים ובתביעות בבתי הדין לעבודה.

 

 


עודכן ב: 10/11/2009