צוואות- עיקרים ודגשים

 

חוק הירושה קובע, כי בהעדר צוואה תקפה, תתחלק הירושה על פי דין ליורשים מוגדרים, כגון: בן הזוג בעת הפטירה או קרובים בעלי קרבת דם. על מנת למנוע מצב בו לא תהיה למוריש שליטה על הדרך בה תתבצע חלוקת העזבונות ועל קיבעת היורשים, המלצתי החמה היא לערוך צוואה בעודנו בחיים ובעודנו בעלי כושר שיפוט תקין וכן לדאוג לפעול באופן שיבטיח כי רצוננו, כפי שבא לידי ביטוי במסגרת הצוואה, אכן יבוצע.

 

באופ ןכללי, חשוב לשים לב, כי מועלות מידי יום טענות רבות לפסילות צוואות, וזאת בשל אינטרסים כלכליים או ענייני רגש שונים. קיום צוואה ועריכתה בצורה נכונה, חוקית, תקפה ומקצועית, תאפשר הימנעות ממצב בו גורמים שונים ינסו לסכל את קיום הצוואה ואת רצונות המוריש. על מנת לעשות כן, מומלץ להיוועץ באיש מקצוע אשר בקיא בדיני צוואות וירושות ואשר יגן על האינטרסים ורצונותיכם בצורה הטובה ביותר.

 

ירושה על פי צוואה

 

צוואה הינה למעשה סוג של חוזה, אשר מתקיים בין מוריש לבין יורשיו ונובע מתוך חופש הבחירה, חופש הציווי וחוק הירושה אשר קובעים, כי לכל אדם ישנה את הזכות לבחור כיצד יש לחלק את רכושו ונכסיו, למי יש לחלק את רכושו ובאיזו צורה ודרך.

 

באופן כללי, מי שאחראי על קיום הצוואה, הינה המדינה. יחד עם זאת, על מנת לוודא את קיום הצוואה ועל מנת לצמצם את זמני חלוקת הירושה, מומלץ ליידע לפחות יורש אחד על קיום הצוואה ועל מיקומה, או למנות מנהל עזבון. בכל מקרה, חשוב להפקיד את הצוואה בידי רשם לענייני ירושה, הפקדה שנעשית בעלות נמוכה מאוד הנעה סביב ה-100 שקלים.

 

סוגי צוואות

סוגי הצוואות נקבעו בחוק והן: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה.

 

שלושת סוגי הצוואות הראשונים הינם בכתב, כאשר הרביעית נעשית בעל פה מול לפחות שני עדים. בכל אחת מהצוואות שבכתב, חייבים להופיע חתימת המוריש ותאריך כתיבה הצוואה, כמו גם תאריכים עדכון הצוואה, במידה ויהיו. בנוסף, יש לשמור על מטרות נקיות וחוקיות של הצוואה, כיוון שכתיבת צוואה שאינה שומרת על החוק, יכולה להביא לידי ביטול הצוואה ואי מימוש רצון המוריש.

 

· כתבהזו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.


 


עודכן ב: 11/01/2012