חוק לשון הרע מגדיר הוצאת לשון הרע כפגיעה בשמו של אדם, במקרים בהם פורסמו או נאמרו דברים פוגעים, משפילים, מבזים או מעודדים כלפיו שנאה וכעס, גם אם הדברים שפורסמו או נאמרו הינם אמת לאמיתה. במקרה של דברי אמת, חוק לשון הרע מגדיר כי פרסום הדברים חייב להיות מלווה באינטרס הברור של הציבור להיות מודע לתוכן שפורסם. חשוב להבין בעניין זה כי אם הדברים נאמרו או פורסמו מול האדם שנפגע ועד נוסף, יכול הדבר להיחשב כעוולה אזרחית.

 

יחד עם זאת, אם הוצאת לשון הרע תאמר או תתפרסם מול האדם שנפגע ומולו לפחות עוד 2 עדים, הדבר יכול להיחשב גם כעבירה פלילית ויהיה ניתן להגיש בנוסף לתביעת לשון הרע, גם קובלנה פלילית. למעשה, מדובר בפגיעה בזכותו של אדם לשם טוב, ולכן החוק ובית המשפט מתייחסים בנוסף לתוכן הדברים שנאמרו על התובע תביעת לשון הרע, גם למידת הנזק שנגרמה בעקבות הוצאת לשון הרע. כלומר, החוק אומר במילים פשוטות - שאם אדם פגע בשמכם הטוב - יכול להיות מאוד שיש לכם בסיס לתביעת לשון הרע. במקרים אלה, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום וזאת על מנת לבחון את הטקסט המדובר אל מול החקיקה והפסיקה (לרבות תחולתן של ההגנות השונות אשר יכולות להיות מוצגות על ידי הנתבע בהליך המשפטי).


הוצאת לשון הרע מול חופש הביטוי


אחד האלמנטים הבולטים בתביעת לשון הרע, הוא הניסיון לחדד באופן ברור, בכל תביעה, את ההבדל בין חופש הביטוי להוצאת לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב של אדם. חוק לשון הרע קובע למעשה מה ניתן ומה אסור לפרסם על אדם וכולל הנחיות, הגנות והקלות מוגדרות ורבות, אשר מטרתן להסדיר את ההבדל העדין והכל כך משמעותי, שבין הוצאת לשון הרע לשמירה על חופש הביטוי של עיתונאי, או כל אדם מהמניין.


עורך דין המתמחה בענייני לשון הרע - יכולות ותביעת פיצויים במהלך תביעת לשון הרע


הוצאת לשון הרע יכולה לבוא לידי ביטוי על ידי אמרה, כתיבה, תמונה, קומיקס או כל דבר שמכוון באופן אישי כלפי אדם ושיש בו דיו בכדי לפגוע בשמו הטוב של אדם ולהיחשב כהוצאת דיבה. בכל תביעה כגון דא, ניתן לתבוע פיצויים של עד 100,000 ₪ עבור אדם שנפגע מהוצאת דיבה, וזאת אף מבלי להוכיח נזק ממשי. ככל שמספר הנפגעים מהוצאת הדיבה גדול יותר, כך גדל סכום הפיצויים.
 

לצד ההגנה הבולטת על אדם שמגיש תביעת לשון הרע, החוק מגן גם על הפוגע על ידי פסיקה של פיצויים נמוכים יחסית. בנוסף, בחוק לשון הרע ניתן למצוא "פרצות" כאלו ואחרות, כמו בכל חוק. עורכי דין המתמחים בתחום, אשר מגינים על אדם שנאשם בהוצאת לשון הרע, ישתמשו בפרצות אלו ובפסקי דין קודמים, בכדי להגן על הנתבע. מתוך כך, על מנת להצליח בתביעת לשון הרע, חשוב להיעזר בעורך דין מיומן, אשר יגן על שמכם הטוב בצורה הטובה והמקיפה ביותר. בנוסף, מומלץ תמיד לקרוא חומר על הנושא, על מנת להיות גם כן בקיאים יותר בזכויותיכם.