בחירת מגשר הינה אחד האלמנטים החשובים והמהותיים בהליך גישור מוצלח. לעו"ד מגשר, או מגשר שאינו עו"ד, ישנו תפקיד מרכזי בניהול הליך גישור. בין אם מדובר בגישור עסקי, ובין אם עסקינן בגישור ויישוב סכסוכים אזרחיים, קהילתיים ו/או אחרים, מרגע שהצדדים פונים לגישור (בין היתר על מנת להימנע מעלויות בית משפט ומעוגמת הנפש הכרוכה בהליכים משפטיים) חשוב למצות את בחירת הכלים, ובתוכם בחירת מגשר, על מנת לתרום ככל הניתן, להליך גישור יעיל, מהיר ואיכותי. הליך גישור מוצלח הינו הליך אשר מניב בסופו של היום הסכם אשר יהיה מקובל על שני הצדדים, ללא קצוות לא סגורים.


לפניכם מספר האלמנטים חשובים לבדיקה, בעת הגעתכם לבחור מגשר. שקלול של האלמנטים יחד, יוכל להביאכם לבחירת מגשר אשר יש לו את הסיכויים הגבוהים להצליח בהליך וביישוב הסכסוך והמחלוקות.

 

ראשית, יודגש כי תחום הגישור נחשב "פרוץ יחסית" בישראל. ההסמכות לגישור ניתנות במקומות רבים וברמות הסמכה שונות. לפיכך, חשוב אפוא לבדוק האם המגשר בו אתם עומדים לבחור, הינו בעל הסמכה איכותית, ולא רק הסמכה בסיסית ממקום לא מוכר. במידה ומדובר בעו"ד מגשר, קחו בחשבון כי עצם הכשרתו כעורך דין, מעבר להכשרתו כמגשר, מהווה יתרון הסמכתי, שכן לימודיו כוללים אלמנטים רבים החופפים לגישור. יחד עם זאת, גם מגשר שאינו עורך דין, יכול להיות בעל הסמכות נוספות להסכמת הגישור, אשר יעמידו לו יתרונות רבים ומשמעותיים.


ניסיון


כמו בכל תחום, הניסיון מהווה בסיס נפלא ללמידתו מגשר, הן בשל חשיפתו לאנשים ובעלי עסקים רבים, הן בנוגע לדרכים השונות להבאה להליך גישור יעיל ובצורה טובה, והן באשר לניסוח הסכם אשר אינו משאיר פרצות (כגון "קצוות לא סגורים" או חוסר בדיוקים). ניסיון של מגשר בהליכי גישור ברמות ובתחומים שונים, יאפשרו לכם להניח כי יש למגשר כלים רבים יותר מאשר למגשר אחר. ניסיון בגישור יכול להיות בהליכים פורמאליים ובלתי פורמאליים.
 

איכויות גישור במגשר


מכיוון שמטרתם של הליכי גישור הינה ליצור אווירה מאפשרת, חיובית, מעודדת רצון ויצירת פתרונות הוגנים ומקובלים על שני הצדדים, שהמגשר יהיה בעל איכויות אישיות, אשר יניבו את הנ"ל. היפגשו עם המגשר ובחנו, האם הוא משרה אווירה חיובית, האם אתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך עליו, האם הוא נותן הרגשה ניטראלית וכדומה. מגשר צריך להיות בעלי איכויות וניטרליות, אשר יניבו הליך גישור מוצלח ומהיר יחסית.

 

הצלחה זו, תלויה רבות בהצלחתו של המגשר להביא את שני הצדדים לכדי רגיעה ורצון משותף לפתור את הדברים, גם אם מדובר ברגשות טעונים מאוד. לכן, הקפידו על בחינת איכויות המגשר ובדקו האם המגשר בו אתם עומדים לבחור מצליח להעביר בעזרת איכויותיו את האווירה הרצויה.