תביעת לשון הרע מורכבת בעיקרה משני טיעונים מנצחים: הוכחה כי פרסום או השמעת דברים נאמרו באופן שפוגע בצורה כזו או אחרת באדם, והוכחה כי הדברים שנאמרו, נאמרו במטרה לפגוע ללא אינטרס ממשי של הציבור להיות מודע למידע שנאמר או פורסם. עורך דין לשון הרע יכול לתבוע עד 50,000 ש"ח לכל תובע אשר נפגע מהוצאת לשון הרע, וזאת אף ללא הוכחת נזק!

 

כמו כן, טענה מנצחת נוספת, תהיה במידה ועורך הדין יוכיח כי התובע נפגע בצורה משמעותית בחייו האישיים, במעמדו, בעבודתו או בתחום חיים מהותי אחר. במקרה כזה, יוכל עורך דין העוסק בתחום לשון הרע לתבוע עד ל-50,000 ₪ נוספים, מעבר ל-50,000 השקלים שנתבעו מעצם הפרסום, בהתאם לאופי המקרה והפגיעה.


עניין זה חשוב מאוד, ועורך דין מיומן ובקיא בהלכות לשון הרע יוכל לנצח תביעת לשון הרע בצורה טובה וחלקה יחסית, על ידי הוכחת הנ"ל בצורה משמעית. יחד עם זאת, חשוב שאתם כתובעים בתביעת לשון הרע, או נתבעים בתביעה כזו, תכירו ותלמדו את הכללים והקווים החשובים, על מנת לשמור על בחירת ייצוג טובה, והבנה טובה של ההליך שאתם עומדים להיכנס אליו עם הגשת תביעת לשון הרע.
 

איסור פרסום לשון הרע, מוגדר בחוק איסור לשון הרע, על כל צדדיו, הגנותיו, הוראותיו והקלותיו. יחד עם זאת, אומר החוק, במידה והדברים פורסמו או נאמרו מול שני עדים ומעלה, הדבר אינו נשאר רק בגדר תביעת לשון הרע, אלא בנוסף, הוא מאפשר במקרים רבים, גם הגשת תביעה פלילית כנגד האחראים להוצאת לשון הרע על התובע.

 

איסוף החומר ועמידה על סיכויי תביעת לשון הרע


חשוב שאתם כתובעים בתביעת לשון הרע, תאספו כבר מרגע הפגיעה, את כל המסמכים, העדויות וההוכחות לכך ששמכם הטוב נפגע. פעמים רבות, תביעת לשון הרע, נתקלת בקשיים, בשל אי שמירה של מלוא המסמכים או הצילומים של פרסומים באינטרנט או במקום אחר, שהיוו את הוצאת לשון הרע. לכן, חשוב שעם עדותכם להוצאת הדיבה על שמכם, תצלמו, תשמרו ותאגדו בצורה מסודרת כל הוכחה ועדות להוצאת הדיבה.

 

מייד לאחר מכן ובצורה מהירה, ההמלצה היא לפנות לעורך דין לשון הרע, על מנת לקבל חוות דעתו לעניין הפגיעה - האם מדובר בהוצאת לשון הרע, האם מדובר בחופש הביטוי, האם קיימת פגיעה ממשית וכן מה הסיכויים המשפטיים של התביעה. חשוב להבין מעורך הדין האם התביעה היא כדאית וניתן להובילה להצלחה וניצחון, או שמא אין בסיס חזק דיו כדי להוביל את תביעת לשון הרע לתביעה מוצלחת מבחינתכם, ומתוך כך, לא בטוח כי יהיה הדבר שווה את מאמציכם הרגשיים או הוצאת כספיכם היקר.


חשוב להבין כי בתי המשפט פוסקים פעמים רבות פיצויים נמוכים, ולכן חשוב מאוד להצטייד בהגנות טובות ומשמעותיות, אשר יוכיחו ללא צל של ספק את הוצאת לשון הרע בכוונה תחילה וזדון, לפי הכללים הנ"ל, על מנת שתוכלו לזכות בפיצויים גבוהים. בנוסף לכך, חשוב לאסוף עדויות והוכחות מהשטח, במידה ונפגעתם גם בתחום חיים משמעותי, כגון: חיי זוגיות, קריירה, מעמד, מקום עבודה, קשרים עם ספקים ועוד. ככל שהנזק יהיה גדול יותר, כך יוכל עורך דין לדרוש פיצויים גבוהים יותר.


חשוב לזכור, הרצון הראשון בתביעת לשון הרע, הוא להעמיד לדין את מוציא לשון הרע, כלומר את האדם או הגורם שפגע בזכותם לשם טוב, ואשר במקרים רבים, פגע בכם גם בצורה ממשית בחייכם. אך בנוסף, יחד עם הוכחת הפגיעה והעמדת האחראי להוצאת לשון הרע לדין, יש לכם את הזכות לפיצויים על הניסיון לפגיעה, הפגיעה בשמכם או על הפגיעה הממשית בחייכם, ולכן חשוב שתדעו שהחוק מעמיד לרשות הנפגע מהוצאת לשון הרע, כלים ברורים ומפורשים להגנה על שמו הטוב.


• כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.