כמו בכל תחילתה של דרך מרגשת, גם תחילתה של שותפות מקצועית עטופה ברומנטיות ורודה, מלאה באמונה, ביטחון בהצלחתה ותחושת יזמות ייחודית ומרגשת.

 

יחד עם זאת, בעסקים חשוב להיות מתוכננים כבר מהרגע הראשון ולעגן את השותפות החדשה בהסכם שותפות מקצועית. הסכם מסוג זה יאפשר לכם להבין טוב יותר מהן הציפיות הכלכליות והעסקיות שלכם וזה מזה וכן יעגן את זכויותיכם וחובתכם כחלק מהשותפות. עיגון כזה יקל עליכם הן בשלבים הראשונים הנובעים מסלילת הדרך המקצועית יחד והן בשלבים מאוחרים יותר בהם עלולות להתהוות מחלוקות קלות או מורכבות.

 

הסכם שותפות מקצועי טוב נחשב זה אשר מגן עליכם בצורה הטובה ביותר. ככזה עליו להיות מפורט ככל הניתן בפרמטרים שונים הנוגעים לכל הצדדים בשותפות ובמקרה הצורך, גם לדרך פירוקה.

 

חשוב שתקפידו על פירוט מרבי כבר מההתחלה, שכן פעמים רבות נתקלות שותפויות במהמורות בהן אחד הצדדים מרגיש שהשקיע יותר ולכן עליו לקבל רווחים גדולים יותר, מעוניין ואף קובע הכנסתו של צד נוסף, מקבל החלטות בניגוד או ללא ידיעת אחד הצדדים ועוד. על מנת להיות רגועים ובטוחים שהשקעתכם לא תפגע במהלך הדרך, להלן מספר נושאים בהם חשוב מאוד שההסכם עליו אתם עומדים לחתום יכלול:


פרטי הון השותפות, ההשקעות וחלוקת הרווחים- חלק זה מפרט אילו השקעות הועברו על ידי הצדדים השונים בשותפות וקובע באופן ברור ונהיר מהי הדרך בה יחולקו הרווחים. בסעיף זה עליכם לדאוג לעגן את זכותכם הכלכלית בתוך השותפות, תוך הקפדה על עמידות במצבים של צמיחה והתרחבות וכמובן בהתייחסות גם למצב בו השותפות חלילה תפסיד.


תקופת השותפות- חשוב להבין כבר מההתחלה מהו רצונו וראייתו של כל צד בשותפות לגבי עתידה. לעיתים רבות צד כלשהו בשותפות ישקיע בה בתמורה להשתתפות ברווחים לתקופת זמן מוגבלת. במקרים כאלו או דומים, יש לסכם באופן ברור מהו אותו פרק הזמן אשר נחשב נכון הן מבחינת הצדדים והן מבחינה משפטית. במקרים אחרים השותפות תהיה ללא הגבלת זמן וגם זאת חשוב לציין על-מנת להימנע ממצבים בהם יטען בעתיד אחד הצדדים כי סוכמה בעבר הגבלה שכזו.


מטרות השותפות- בסעיף זה יש לכתוב מהן המטרות לשמן הוקמה השותפות, דבר אשר תורם גם הוא לביטחון שהמטרות המוצהרות על פיהן תתנהל השותפות, הינן זהות לכל הצדדים.


ניהול השותפות- פה עליכם לחשוב היטב מהי הדרך בה תרצו לנהל את השותפות, כיצד תרצו שהחלטות בה יתקבלו, מה יקרה במצבים של אי-הסכמה (כדוגמת פנייה לגורם חיצוני לצורך החלטה), האם תחולנה הגבלות שונות על הצדדים ועוד. כמי שראה שותפויות לא מעטות נופלות למאבקים משפטיים על נושא דרכי הניהול, אני ממליץ לכם בחום לחשוב היטב מהם האלמנטים שחשובים לכם ביותר תחת סעיף זה.

 

נסו לצייר לכם תמונה מציאותית ככל הניתן של הדרך בה תרצו שהשותפות תתנהל ושל האפשרויות הבעייתיות שיכולות לצוץ בה. מתוך הללו, צרו לכם מתווה נכון של תתי סעיפים אשר יהוו עבורכם בסיס משמעותי לדרך עבודתכם היומיומית.


חלוקת העבודה- תחת סעיף זה יש לנסח במה כל צד יעסוק ועל אילו תפקידים וחלקים מהשותפות הוא יהיה אחראי. כמובן שיהיה ניתן להרחיב או לשנות עם הזמן סעיף זה, אך חשוב שהבסיס לכך יהיה מוסכם וחתום. כמו כן, חשוב לציין את התחייבות הצדדים לעבודה נאמנה וישרה תוך עשיית הטוב ביותר עבור השותפות.


התחייבות השותפים- בסעיף זה עליכם לכלול את הדברים החשובים לכם ביותר שכל אחד מהצדדים יקיים. דוגמא לכך, הינה התחייבות הצדדים שלא להעביר מידע או ליצור קשרים עם מתחרים. חישבו גם פה, מהם הדברים שמבחינתכם הם בל-יעבור ונסחו אותם יחד לכדי סעיף מובנה שיבטיח את קיומם.

 

לסיכום, הסכם שותפות מקצועית כולל בחובו סעיפים רבים אשר תפקידם להגן הן על השותפות והן על הצדדים בה. לצד תחושת ההתרגשות שאופפת התחלות ושותפויות חדשות, השקיעו זמן ביצירת הסכם טוב וממצה.