מדהים לגלות כמה גדלה הרשת החברתית פייסבוק מרגע עלייתה לאוויר וכמה שינתה את פני הבמה הציבורית והחברתית בארץ ובעולם כולו. יחד עם זאת השינויים הרבים והחיוביים טומנים בחובם גם שינויים שליליים בהם הפגיעה באנשים פרטיים ואנשי ציבור הינה רבה ולעיתים אף חמורה ביותר.

כתוצאה מכך, לשון הרע בפייסבוק הינו תחום שהתרחב גם הוא בשנים האחרונות. במידה ולא תפנימו ותלמדו כיצד להשתמש ברשת בצורה נכונה ונבונה, אתם עלולים למצוא עצמכם מתגוננים מפני תביעה בגין לשון הרע. בנוסף ישנם מקרים רבים בהם אנשים נפגעים מלשון הרע בפייסבוק, אך אינם מודעים לכך שיש בידיהם את האפשרות לתבוע ויותר מכך אף לנצח בתביעה.

 

ההשפעה הגוברת של הרשת החברתית

אם בעבר בית המשפט העליון קבע כי אין בכוחם של פוסטים שנרשמים בפייסבוק להשפיע על אדם זה או אחר, הרי שהיום שופטים מבינים יותר ויותר את כוחה של הרשת החברתית ועל כן ישנה גישה חדשה המגדירה לשון הרע בפייסבוק כ"נשק חם" אשר השימוש בו עלול להיות מסוכן ביותר. קביעה זו מגיעה מתוך הבנת עוצמתה של הרשת וחשיפתה הרבה ומכך שפוסט הכולל לשון הרע כנגד אדם כלשהו יכול בתוך זמן קצר להגיע למעלה מ-1,000 צפיות.

 

מה יכול להיחשב כלשון הרע בפייסבוק?

ראשית, הוצאת לשון הרע מוגדרת בחוק כדבר שפרסומו עלול לגרום להשפלה, לבוז, ללעג של אדם או הפיכתו למושא לשנאה על ידי אחרים, זאת בשל מעשים, תכונות או התנהגות המיוחסת לו. כלל זה יפה גם לעולם הווירטואלי שהפייסבוק הינו חלק ממנו. כך למעשה כל פרסום של פוסט או תגובה בקיר הפרטי או בקיר של אדם אחר, בקבוצה או בכל דף פנימי, אשר יש בכוונתו לפגוע ולבזות אדם אחר יכול להיחשב כלשון הרע ופגיעה באדם.

למשל, אמירות שעלולות לפגוע במקום עבודתו של אדם, ביחסיו עם בן זוגו, משפחתו או חבריו, ביזוי שלו תוך פרסום פוסט או פרסום תמונה מביישת שלא נעשה בהסכמה, דינם עלול להיות האשמה בלשון הרע. מתוך כך חשוב שתדעו שגם שיתוף של אותו פרסום יכול להיחשב גם הוא כהפצת לשון הרע בפייסבוק.

מבחינת משפטית, במידה ומוכיחים את העניין בצורה נכונה, אדם ששיתף פוסט פוגעני שווה במידה רבה לזה שכתב את אותו הפוסט. אחד מהתיקים שהובאו לאחרונה בפני בית המשפט עסק בלשון הרע בפייסבוק בעקבות הפצת תמונה של אישה מתנשקת עם אישה נוספת. פרסום התמונה נעשה ללא הסכמת התובעת, אשר לא "יצאה מהארון" באופן רשמי עד לאותו פרסום. מעבר לפגיעה בפרטיותה, הפרסום הוביל לריבים משפחתיים רבים ולנתק שלה עם הוריה.

מקרה נוסף הינו של גננת, אשר אחת האמהות, שילדתה הייתה בגנה, השמיצה את הגננת בפייסבוק. הדבר גרם לכך שאותה גננת הפסידה מספר ילדים אשר עזבו את הגן בעקבות אותן השמצות. בדיעבד אותה אם הודתה כי לא התכוונה להזיק, אלא רק "להוציא קיטור", אך בפועל היא הוציאה לשון הרע בפייסבוק, גרמה לנזק והתבקשה לפצות את הגננת.

הדרך להימנע מתביעה בגין לשון הרע: הפעילו צנזורה פרטית!


חשוב להבין כי כל דבר שאתם מעלים או משתפים בפייסבוק, תמונה, ציטוט, סרטון או פוסט מקורי אשר בפועל עלול לפגוע באדם אחר או לבזותו, מסכן אתכם בתביעה בגין לשון הרע. מתוך כך גם עשיית "לייק" על פרסום עלולה לסכן אתכם באותה מידה, כיוון שעם הלחיצה על "לייק" חבריכם בפייסבוק נחשפים לפרסום אותו אהבתם וחיזקתם.

גם אם התמונה שהעליתם אמיתית ללא אף שינוי, במידה ולא קיבלתם את אישורם של המצולמים להעלותה לפייסבוק, היא עלולה לסכן אתכם בתביעת לשון הרע. לכן לפני שאתם מעלים תמונה או כיתוב, כותבים תגובה, משתפים או לוחצים על "לייק" חישבו פעמיים והפעילו מעין צנזורה פרטית, בידקו האם הפרסום עלול לפגוע או לבזות אדם אחר ונסו להגן על כבודו של חברכם, ובמידה ויש לכם ספק- אל תעלו את הפרסום.


נפגעתם מסטטוס מרושע? כיצד תדעו אם זו לשון הרע והוצאת דיבה

 

חוק איסור לשון הרע קובע כי על מנת שלאדם תהיה עילה לתביעה על בסיס לשון הרע עליו להוכיח שני דברים:

 

א. עליו להראות כי הדברים שנאמרו או שנכתבו עליו עונים על הגדרת לשון הרע על פי החוק.
ב. עליו להראות את מרכיב פרסום הדברים, למשל: עדויות של אנשים אחרים שראו את הפוסט, או הדפסת הפוסט כראיה.

 

ככל שהפרסום נכתב או נאמר באופן הפוגע בצורה כזו או אחרת באדם, וככל שנעשה מתוך מטרה לפגוע, מדובר יהיה בפגיעה קשה יותר אשר, לפי החוק, יזכה את הנפגע בפיצויים כפולים מאלה הניתנים בתביעה דומה.

כלל האצבע הראשון בהתמודדות עם לשון הרע בפייסבוק הוא לבדוק האם עשויה להיות לכם עילה משפטית לתביעה במידה ונפגעתם או הושפלתם מפרסום או כיתוב אודותיכם. אמנם, לשון הרע מבחינה משפטית אינה סובייקטיבית אלא אובייקטיבית, אך תחושות אלו יכולות לנבא לגבי האפשרות להגשת תביעה בגין עילה זו.

חשוב להבין כי לא כל פרסום בפייסבוק יש בידו לבסס עילות טובות בדבר לשון הרע והוצאת דיבה. מעצם היותה של הרשת החברתית במה חברתית, היא מהווה פלטפורמה לשיתוף והבעת עמדות ודעות, גם כאלו שמנוגדות ואף סותרות את דעותיכם וגם כאלו שמטרתן לבטל את עמדותיכם. מתוך כך בית המשפט במקרים רבים אינו ממהר לפסוק כנגד כותבי ומשתפי פוסטים או תמונות.

על מנת שתדעו האם באמת מדובר בהוצאת דיבה ולשון הרע, עליכם לבדוק מספר פרמטרים חשובים:

-האם יש בידי הפרסום לפגוע בכם, במעמדכם ובמקום עבודתכם ופרנסתכם באופן משמעותי?
-האם התמונות לא פורסמו על ידכם בעבר ותמיד היו אישיות ופרטיות?
-האם לא היה עניין ציבורי בפרסום, אלא נקמה או כוונת זדון?

במידה ועניתם בחיוב על אחת מהתשובות, העילה שלכם הופכת להיות חזקה יותר.

נפגעתם מלשון הרע בפייסבוק? כמה דברים חשובים שעליכם לעשות באופן מיידי

אחד הדברים שמחזקים או מחלישים את סיכויי התביעה הינן הראיות והנסיבות החיצוניות. מתוך כך חשוב שמיד עם הפרסומים הפוגעניים אודותיכם תבצעו מספר פעולות:

1. ראשית, בצעו צילומי מסך של כל אחד מהפרסומים, השיתופים והלייקים שניתנו לו.

2. וודאו כי בצילומי המסך מופיעים תאריכים, מספר לייקים, וכן האם העמוד בו התכנים הועלו הינו פומבי או פרטי.

3. במידה והעמוד הינו פרטי (כדוגמת פרופיל אישי סגור) צלמו את מספר החברים שיש לאותו מפרסם (וכך גם לכל אדם שעשה לייק, הגיב או שיתף את הפוסט) בתאריך הפרסום. הדבר חשוב כיוון שהוא מציג את כמות האנשים שעשויה הייתה להיחשף לאותם פרסומים.

4. פנו לעורך דין שמתמחה בלשון הרע בפייסבוק ובדקו אתו לגבי סיכויי התביעה ואילו פעולות נוספות עליכם לעשות. חשוב לציין כי לא כדאי לרוץ לבית המשפט אלא לכלכל צעדים בצורה מושכלת ומודעת. גם אם אתם תוהים עדיין האם להגיש או לא להגיש את התביעה, צרו קשר עם עורך דין המתמחה בתחום בכדי שתוכלו לקבל הדרכה ראשונית בדבר הסיכויים והפעולות שעליכם לנקוט.

שיהוי ועיכוב עלול להפחית משמעותית את סיכויי התביעה

בכדי לא לפגוע בסיכוי לתביעה, לא מומלץ להשתהות בבדיקת הראיות ובצילומי המסך, כך למשל התקבלה פנייה מאדם אשר קולגה שלו פירסם כנגדו שקרים פוגעניים מאוד בקבוצת הפייסבוק של מקום עבודתם. אין ספק כי הדברים שאותו קולגה פרסם הם אלו שגרמו בסופו של דבר לאיבוד משרתו של אותו אדם, אך, למרבה הצער, הוא פנה לתביעה כחודש לאחר הפרסומים, אשר בינתיים הספיקו להימחק. הדבר הקשה מאוד על איסוף הראיות ועל סיכויי ההצלחה בתיק, שכן תחום לשון הרע בפייסבוק נמצא יחסית עדיין בחיתוליו ובתי המשפט מצויים בגיבוש ההלכות בתחום.

מתוך כך התביעות בתחום זה מחייבות חשיבה אסטרטגית, ראיות ומומחיות רבה מעבר לתיקים אחרים בתחום לשון הרע. מסיבות אלו חשוב שלא תמתינו, אלא תבררו מהם זכויותיכם, מה הם הסיכויים שלכם ומה הפעולות אותן עליכם לעשות כדי שיעשה לכם צדק.


עודכן ב: 28/12/2017