בשנים האחרונות הולך וגובר מספר התביעות בגין לשון הרע בפייסבוק, אם זה בשל חשיפתו האדירה ואם זה בשל כוחו לפגוע בנפשם ופעמים רבות גם בקריירות ובחיים האישיים של אנשים רבים. פרסום בפייסבוק טומן בחובו אפשרות לפרסום מהיר, ללא צנזורה וללא עכבות תוך חשיפה למספר רחב מאוד של מכרים וזרים, ומתוך כך גם את האפשרות לפגיעה חמורה במקומות עבודה, שמם הטוב ויחסים אישיים של אנשים רבים. לפניכם שאלות נפוצות בנושא לשון הרע בפייסבוק שמגיעות מידי יום למשרדנו ותשובות חשובות אליהן חשוב שתהיו מודעים.


האם יש הבדל בין לשון הרע בפייסבוק ללשון הרע מחוץ לרשת האינטרנט?


אין שום הבדל פרט לחשיפה העצומה שיש בפייסבוק לעומת חשיפה נמוכה יותר באמצעים אחרים


מה נחשב ללשון הרע?


דבר ללשון הרע הינו אמירה שעלולה לבזות, להשפיל אדם, או שיש בה בשביל לעשות אדם מטרה לשנאה לבוז או ללעג בעיני הבריות או אמירה שעשויה לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לו, או אמירה שעלולה לפגוע במשרתו של אדם, בעסקו ובמקצועו, או ביזוי על רקע מוצא, דת מקום מגורים, גיל, נטייה מינית או מוגבלויות.

 

כתבו עליי פוסט פוגע בפייסבוק, האם זה אומר שבאופן אוטומטי מדובר בלשון הרע?


גם אם מדובר בדבר המהווה לשון הרע יש לבדוק את רכיב הפרסום: אם בע"פ, האם הדבר היה מיועד לאדם אחד (לפחות) והגיע אליו, ואם בכתב, האם היה עשוי להגיע בנסיבות העניין לאדם אחד נוסף מעבר לנפגע. מעבר לכך, יש לבחון האם האמירה אינה נופלת על סעיפי ההגנות השונות בחוק אשר בכוחן להפוך אמירת לשון הרע לפרסום מוגן.

 

במידה ואכן מדובר בפוסט שכולל לשון הרע, מה הן הזכויות שלי מבחינת יכולות תביעה?


טרם תביעה יש להפנות מכתב דרישה הכולל בקשה לפיצוי ופרסום התנצלות וחזרה מן הדברים. ככל שלא נענים לדרישות, ניתן להגיש תביעה משפטית. החוק מאפשר הגשת תביעה ובמסגרתה לדרוש עד 100,000 שקל ללא הוכחת נזק. משרדינו טיפל עד היום בתביעות רבות בגין לשון הרע בפייסבוק אשר הניבו פיצויים הולמים ומשביעי רצון עבור לקוחותינו.

 

במידה וכתבו עליי פוסט פוגעני הכולל לשון הרע- מהם הצעדים בהם עליי לנקוט?


לשון הרע הינו עילה נזיקית. באופן עקרוני ניתן לדרוש בגין כך שני סוגי פיצוי עיקריים. הראשון ללא הוכחת נזק (עד 100,000 שקל לפרסום) והשני פיצוי כללי, אך יש להראות נזק. לכן, במידה וכתבו עליכם פוסט פוגע דאגו לתעד במהירות כל אזכור ופרסום הנוגע לדבר ופנו בדחיפות להתייעצות עם משרד עורכי דין המתמחה בנושא להמשך הדרכה והכוונה.

 

כתבו עליי פוסט פוגע שבעקבותיו פיטרו אותי, מהן זכויותיי?


כמו בכל פרסום לשון הרע, יש לבחון את רכיבי החוק וההגנות שבו. החוק קובע מפורשות כי אמירה העלולה לפגוע במשרתו של אדם עולה כדי לשון הרע ולכן ניתן לתבוע בגין כך, לא רק פיצוי ללא הוכחת נזק אלא גם פיצוי ממוני נוסף של אובדן הכנסה וכדומה.

 

עשיתי לייק על פוסט בו אדם הכפיש אדם אחר, כעת מאיימים לתבוע אותי בגין לשון הרע, האם יש לכך עילה?


יכול להיות שכן, מאוד תלוי בנסיבות העניין. יחד עם זאת, כל לייק או שיתוף מהווה מכפיל כוח ויוצר חשיפה נוספת לפוסט הפוגעני. לשיטתי, מדובר על פרסום בעייתי מאוד.

 

דוגמא למקרה: מוכר בחנות קילל אותי ולכן העליתי את תמונתו בפייסבוק לצד תיאור המקרה, האם אותו מוכר יכול לתבוע אותי בגין לשון הרע?


תלוי מה כתוב בפוסט. עקרונית יכול להיות שהדבר יעלה בכדי גיבוש עילה טובה למוכר כנגד המפרסם. הלכות בתי המשפט קובעות כי במצב דוגמת זה לכל צד תהיה עילה משלו עליה ניתן יהיה לתבוע. חשוב לציין כי אדם יכול לתבוע בגין חלקי דברים ולא על כל הנושאים שעלו במקרה (לדוגמה חלק ממכתב למרות שיש חלקים פוגעים אחרים נוספים).