חברה מפרת חוק/ עורך דין ומגשר מוטי שחר

 

 

לאור קשיי העבר באכיפת חוק החברות - בעיקר לנושא הגשת הדוחות וגביית אגרות החובה - נכנס לתוקפו בתחילת שנת 2010, תיקון מספר 10 לחוק החברות הקובע, בין היתר, סטטוס חדש לחברות - חברה מפרה (או בלשון העם: חברה מפרת חוק).

 

 

מי תוכרז חברה מפרת חוק?

 

התיקון לחוק קובע מהן אותן הפרות אשר יגררו אחריהן אפשרות לרישום החברה כחברה מפרה. ההפרות הן אחת מן הבאות:

 

1. כל חברה אשר לא שילמה אגרה שנתית או תשלומים אחרים כגון אגרת רישום, או תשלומים שיש לשלמם בשל פעולות ושירותים הניתנים על ידי רשם החברות.

 

2. אי הגשת דוח שנתי של חברה פרטית או של חברת חוץ.

 

כמובן שרישום כאמור אינו מתבצע באופן אוטומטי אלא רק לאחר שליחת התראה בנושא ורק במידה וההפרה לא תתוקן בתוך -30- ימים, תוכרז החברה כחברה מפרה. הרישום יופיע באופן בולט בנסח החברה וכן במידע הבסיסי הפתוח לעיון הציבור, באתר האינטרנט של רשות התאגידים.

 

 

הסנקציות המוטלות בעקבות רישום - חברה מפרה

 

הבשורה בתיקון לחוק הינו הטלת סנקציות גם על בעלי המניות ודירקטורים (מעיין הרמת מסך ההתאגדות בנושא הטלת סנקציות), זאת מעבר ובנוסף לעיצומים הכספיים הקיימים ערב כניסתו לתוקף של התיקון.

 

התיקון לחוק מונה שורה של סנקציות לרבות:

 

1. שינוי שם החברה, מטרותיה ותקנונה;

2. רישום שעבודים על נכסי החברה ולטובתה;

3. רישום חברה חדשה ע"י אחד מבעלי המניות או הדירקטורים של החברה מהפרה;

4. רישום משכון לטובת החברה.

 

הסנקציות האמורות מתווספות לסנקציות אחרות שהיו קיימות ערב כניסת התיקון לתוקף, דוגמת העיצומים הכספיים שהוטלו על חברה (עיצום כספי עומד על 7340 ₪ ועד לגבוה של 250,000 ₪ להפרות חוזרות), אך התיקון הביא עימו מכשולים חדשים שיעמדו בדרכה העסקית של החברה ויעיבו את קשריה עם ספקים, בנקים ולקוחות.

 

 

פתרונות אפשריים

 

כמובן שהפתרון האידיאלי הוא תשלום האגרות והתשלומים והגשת הדוחות בזמנם ובמועדם. יחד עם זאת, ישנן חברות שאינן פעילות ובעליה יצברו קנסות, ריביות וכעת גם מגבלות נוספות דוגמת ההכרזה על חברה מפרה על כלל השלכותיה.

 

במצב זה, על בעליה של חברה לא פעילה, לפעול ללא דיחוי לפירוק החברה מרצון ובכל להימנע מצבירת החוב ומההגבלות הנלוות לו. ביצוע נכון ומקצועי של פירוק החברה יכול להביא למינימום סנקציות ולקבלת פטורים נרחבים מתשלומי הקנסות השונים בגמר התהליך.
 

 

 


עודכן ב: 29/11/2010