אופן התשלום בשיקים אמנם כבר אינו שכיח כבעבר, אך יחד עם זאת מהווה אמצעי תשלום כמעט בלעדי בתחומים שונים כגון תשלום שכר דירה, תשלום לספקים, תשלום לעובדים ועוד.

 

לצערנו, כמעט כל אדם יעמוד לפחות פעם אחת בפני מצב בו שיק שקיבל לידיו יחזור ולא יהיה ניתן להיפרע ממנו בפעולה רגילה של הפקדתו בחשבון הבנק. אך אל דאגה, מצב זה אינו בלתי הפיך, ועל ידי נקיטת פעולות מסוימות ניתן יהיה לקבל תמורת השיק שחזר את תמורתו.

 

 

תמרורי אזהרה

 

עוד בטרם תקבלו לידכם שיק, וודאו כי קיימים עליו שמו המלא של בעל השיק וכתובתו (ולא תא דואר). בנוסף, מומלץ לבדוק את מספר הטלפון המופיע על השיק ולוודא כי הוא אכן מחובר. כמובן שקו מנותק אמור להדליק נורות אזהרה. במידה והסכום לפירעון הינו גבוה במיוחד, מומלץ אף ליצור קשר עם סניף הבנק ולוודא כי לרושם השיק יש אכן יכולת לפרוע את הסכום.

 

 

שיק חוזר - סדר פעולות לגביית החוב

 

ואם בכל זאת הפקדתם שיק אשר חזר, אין זו סוף הדרך. במקרה זה, יש ראשית לנסות ליצור קשר עם החייב ולהסדיר את נושא התשלום. פנייה זו, עדיף שתעשה בכתב על מנת להראות כי נעשה ניסיון אמיתי ליישב את אופן תשלום החוב בטרם פניתם להליכים משפטיים או פתיחת תיק בלשכת ההוצאה לפועל.

 

במידה והחייב אינו מתרצה לשלם את חובו, יהיה צורך בפתיחת תיק בלשכת ההוצאה לפועל ולהחל בהליך הגבייה בו תעמוד לזכותכם קשת של הליכים שכל מטרתם הינה להקשות על החייב ולאלצו לשלם את החוב. בין אלה, ניתן לעקל לחייב את חשבונו בבנק, לעקל את רכבו, לעקל מוצרים מביתו, להוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ ועוד. הפעלת כל אחד מן ההליכים הללו הינה אפשרית רק לאחר חלוף תקופת האזהרה הנשלחת לביתו של החייב עם פתיחת התיק בלשכת ההוצאה לפועל.

 

חשוב להדגיש כי אין להמתין זמן רב בטרם תחלו בהליך ההוצאה לפועל, רבים המקרים בהם החייב אינו בעל אמצעים ונכסים והיכולת להיפרע ממנו אינה גבוהה. בנוסף לכך, ישנה האפשרות כי נגד החייב יתקיימו מספר הליכים (הן במסגרת הליכי ההוצאה לפועל והן במסגרת הליכים משפטיים אחרים) לכן פעולה מהירה יכולה להציב אתכם ראשונים בתור.

 

 

בכלליות, כל אדם יכול לפתוח בהליכי הגבייה של ההוצאה לפועל, גם ללא סיוע משפטי. יחד עם זאת, יש להכיר ולהבין את רזי עולם ההוצאה לפועל. התייעצות והסתייעות בעו"ד מקצועי בתחום זה, יכולה להקל מאוד ולחסוך מכם ריצות, עיכובים, טעויות ואף תעלה את הסיכוי לגבות את החוב.

 

· כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.