מאת: עורך דין ומגשר מוטי שחר

 

 

ישנם לא מעט מניעים להקמת חברה, גידור הסיכון של הבעלים, חסכון בהיבטי מס, הקרנת יוקרה וביטחון כלפי גורמים הבאים במגע עם החברה (להבדיל מעוסק מורשה, למשל), יצירת תשתית נוחה יותר לפעילות עסקית ועוד.

 

יחד עם זאת, בזמן הקמת החברה יש לגבש ולסכם מספר נושאים עיקריים, במיוחד אם הקמת החברה נעשית על ידי מספר שותפים, כל זאת על מנת לאפשר לחברה להתנהל על מי מנוחות.

 

השלבים העיקריים בדרך להקמת חברה:

 

· בחירת שם החברה - בכלליות, מקימי החברה רשאים לבחור כל שם העולה על רוחם, כל עוד זה אינו סימן מסחר רשום או בשימוש על ידי חברה רשומה אחרת או דומה לו באופן היכול לגרום להטעיה. בנוסף לא יירשם שם חברה במידה רשם החברות יסבור כי יש בו משום תרמית, הטעיה או פגיעה ברגשות הציבור.

 

· הסכם מייסדים - מהווה הלכה למעשה את מסגרת הפעילות ומסדיר את היחסים שבין הבעלים לחברה וכן בין הבעלים לבין עצמם. ישנה חשיבות רבה לניסוח ההסכם, שכן ללא התייחסות מפורטת למכלול ההתנהלות יכול להיווצר מצב בו פעילות החברה תשותק במהלך מחלוקות בין הבעלים. הגדרה ברורה ומדויקת של הסכם מייסדים יכול למנוע מצבים בלתי רצויים אלה.

 

· תקנון החברה - בהנחה והחברה אינה בבעלות יחיד (במצב זה אין כל צורך בתקנון מורכב), מתחדד הצורך בקיומו של תקנון המסדיר את אופן פעולתה של החברה.

 

התקנון צריך לכלול מספר פרטי חובה כגון: שם החברה, מטרותיה, הון רשום וכדומה וכן פרטים נוספים שאינם בגדר חובה חוקית אך בגדר הכרח לניהולה התקין ו"הבריא" של החברה לרבות, כיצד מתקיימות ישיבות אסיפה כללית ודירקטוריון (ישיבות פרונטאליות, שיחות ועידה, שיחות וידאו ועוד), כיצד מצביעים במהלך ישיבות הגופים המנהלים (לדוגמה, האם ניתן להצביע באמצעות מיופה כוח), מהו הרוב הנדרש לקבלת החלטות, קבלת חברים חדשים לחברה, כללים לחלוקת רווחים, מינוי דירקטורים וכיוצ"ב.

 

בד"כ ניסוח תקנון מתבצע פעם אחת ויש צורך לבצע זאת היטב. חשוב להדגיש כי ברוב חילוקי הדעות הקיימים במערכת החברה, ייבדק התקנון והאמור בו, ובמידה והתקנון לא יכלול תשובות לכך, יהיה צורך בפניה לבית המשפט, דבר שמשמעותו הישירה היא הפסד של זמן וכסף.

 

· מסמכים נוספים - הצהרות הדירקטורים הראשונים ובעלי המניות, אישור על תשלומי האגרה (אגרת רישום חברה עומדת על סך של 2491 ₪ נכון לינואר 2011) ומסמכים נוספים על פי נוהלי רשות התאגידים ורשם החברות.

 

התהליך עצמו של רישום החברה אינו אורך זמן רב - בין יומיים לעשרה ימים - ואינו מצריך מחשבה רבה, זאת להבדיל מניסוח תקנון החברה והסכם המייסדים אשר בהם מומלץ להתייעץ עם עו"ד ולהקדיש מחשבה רבה שתוכל בבוא היום לחסוך לא מעט כסף וזמן.

 

כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.


 


עודכן ב: 10/01/2011