זכיינות היא דרך התקשרות בין בעל הזיכיון - הרשת, לבין זכיין כלשהו לעשות שימוש בזיכיון. מה הכוונה לעשות שימוש בזיכיון? מהו זיכיון?
זיכיון - זכות כלשהי השייכת לבעל הזיכיון לרבות, זכות על המותג, המוצר, המאפיינים של המוצר, העיצוב, המתכון, השירות, הפטנט וכל רכיב ייחודי שהקים ו/או פיתח בעל הזיכיון.


כך לדוגמא נקבע בבית המשפט כי עיצוב של רשת מסעדות, אף שאינה רשומה כזכות יוצרים מהווה זכות של הרשת וכי העתקתה כרוכה בהסכמה מאת הרשת. ההסכמה יכולה להינתן במספר דרכים, מכירה, השכרה, וכן באמצעות זיכיון.


זיכיון מורכב בדרך כלל משני אלמנטים - האלמנט הראשון הרוחני, שם הרשת, העיצוב. האלמנט השני מורכב מהמוצר ו/או מהשירות או מכל מה שהרשת מוכרת או מעניקה.


רכישת הזיכיון משמעותה בדרך כלל הענקת רשות מבעל הזיכיון לזכיין לעשות שימוש בשני האלמנטים יחדיו, במותג והעיצוב ביחד עם השירות והמוצר


קימות דרכים רבות למתן זיכיון, כך לדוגמא קיימת אפשרות להעניק זיכיון על אלמנט מסוים, קיימת אפשרות של הענקת זיכיון מלאה או חלקית.


הענקת זיכיון מלאה מתאפיינת בפעילות מקבילה של הזכיין בדיוק כפי שבעל הזיכיון פועל, כגון עיצוב מדויק בהתאם לדרישות בעל הזיכיון, רכישת סחורה בהתאם להוראות מדויקות של בעל הזיכיון, שלילת האפשרות לסטות מהוראות בעל הזיכיון.


זיכיון חלקי מתאפיין ברשות שימוש באלמנטים או בחלק מהאלמנטים, ובנוסף באפשרות של הזכיין להוספת אלמנטים שלו וזאת כמובן בלי לפגוע בזכויות בעל הזיכיון.


התמורה לזיכיון - עמלה! העמלה נקבעת לרוב על פי גובה מחזור מכירות חודשי, לרוב מתווסף לעמלה סכומים כגון עמלת פרסום, עמלת ניהול, עלויות הקמה וכדומה.


מה כדאי לבחון בהסכם זיכיון?


גובה העמלות - חלק מבעלי הזיכיון מעניקים רשת ביטחון לזכיין ולא גובים עמלה מתחת למחזור חודשי מסוים, או לחילופין קיימות רשתות המעניקות זיכוי לזכיין שלא הגיע למחזור חודשי מינימאלי.


תקופת הזיכיון - תקופת הזיכיון מתאפיינת לרוב בהתאם לתקופת הסכם השכירות במקום, כאשר רוב הרשתות מעדיפות לשכור את המקום בעצמן לצורך שליטה, תוך שהזכיין מתחייב על תנאי הסכם השכירות.


הסכם השכירות - יש לבחון בדקדקנות מהן תנאי הסכם השכירות, תקופתו, הערבויות ומה יכול לקרות אם וככל וחס וחלילה מופר ההסכם, לרבות באמצעות סגירת המקום.


עלות ההקמה - קיימות רשתות אשר גובות תשלום על ההקמה בכדי לבנות בעצמן וליצור אחידות בין כל הסניפים, ויש רשתות שמטילות על הזכיין להקים באמצעות על פי תוכניות, בכל מקרה עלות ההקמה צריכה להיבחן מראש.


עלות התפעול השוטפת - חלק מבעלי הזיכיון מחייבים להעניק שירות בדיוק בהתאם לתקנים ודרישות בעל הזיכיון, כלומר מספר עובדים, שעות עבודה, ימי עבודה וכדומה, אשר יש להן עלויות וצריך לבחון מראש את העלויות.


ערבויות להסכם הזיכיון - רוב רובן של בעלי הזיכיון דורשים ערבויות לשם הבטחת תשלומי העמלה, עמידה בהסכם הזיכיון וכדומה.


סודיות ואי תחרות - יש לבחון את האפשרות של הרשת להקמת סניפים נוספים בקרבת מקום, כמו כן את המניעה שתחול על הזכיין ככל והסכם הזיכיון יסתיים. תקופה ארוכה של אי יכולת להתחרות ו/או לעבוד בתחום יכולה לגרום לנזקים כלכליים עצומים.


סיום הזיכיון - יש לבחון בדקדקנות את הוראות סיום הסכם הזיכיון בכדי שכל וחלילה תאלצו לסיים את ההתקשרות, שני הצדדים יצאו ללא נזק או ללא נזק משמעותי.


יש להדגיש כי אין מדובר ברשימה סגורה של תנאים שיש לבחון בהסכם הזיכיון ויש להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בכדי לקבל מידע נקודתי.


כמו כן קיימת חשיבות רבה לדרך בה מתכוון הזכיין לפעול, כחברה או כעוסק מורשה, לבחירת הדרך יש השלכות על התנאים ועדיף לקבל החלטה בטרם ההתקשרות עם בעל הזיכיון.

 

מאת: יוסי רובין, עו"ד - משרד עורכי דין עזורי רובין