מבוא

 

המצב במדינת ישראל כמו בעולם כולו, אינו פשוט ורבים מוצאים את עצמם בהסתבכות כלכלית בשל הרבה סיבות כגון: ניהול כושל בעסק, אי עמידת הספקים בהתחייבויות, ירידה בצריכה, פיטורין,אי עמידה בתשלומים,אי יכולת למצוא עבודה, נטילת הלוואות ועוד.

 

אנשים נוטלים הלוואות בסכומים ריאליים להחזר ומתחייבים להשיבם, אולם בחלוף שנים הסכומים הופכים להיות גבוהים להפליא ורחוקים מהסכומים המקוריים. כנגד אותם אנשים אשר אין ביכולתם להחזיר את חובותיהם, ננקטים הליכים ע"י נושיהם לגביית החובות במסגרת ההוצאה לפועל כגון עיקולים, הגבלות שונות, מאסרים, עיכובי יציאה ועוד.

 

יש לכם שאלה?
פורום הסדר חוב | מחיקת חובות


רוב החייבים חושבים, כי הפתרון לחובותיהם טמון באיחוד תיקים או בפשיטת רגל, כאשר כלל לא מודעים כי זאת מחשבה שגויה, היות ומחד איחוד תיקים נותן מענה זמני בלבד, דהיינו השארות באיחוד תיקים גורמת להגדלת סכומי החוב לסכומים אשר לא מציאותיים להחזר עקב ריביות והצמדות מאד גבוהות בהוצאה לפועל.


מאידך, כניסה להליך מורכב כמו פשיטת רגל, אינה מבטיחה קבלת הפטר ולכן הרבה אנשים בחלוף שנים, מוצאים את עצמם מחוץ להליך ושוב נאלצים להתמודד עם חובות רק שהם מגלים לצערם כי החובות גדלו פלאים.

 

נשאלת שאלה, האם יש פתרון? האם מתישהו אדם אשר הסתבך בחובות יוכל לפתוח דף חדש?

 

התשובה לשאלה, חיובית!

הרבה אנשים אינם מודעים כי הפתרון קיים והוא בר ביצוע !

 

הפתרון לחובות טמון במחיקת ההצמדות והריביות והסדרת החובות המופחתים בצורה ניכרת אשר מאפשרת לשנות את החיים ולפתוח דף חדש ונקי בלי חשש לנקיטת הליכים ובלי חובות. להרבה אנשים אין מודעות כי הפחתת החובות מוסדרים הן בחוק ההוצאה לפועל והן בפסיקה.

 

א. הפחתת החובות בהוצאה לפועל מוסדרים בחקיקה

 

כך לדוגמה בסעיף 81א3(ה) לחוק ההוצאה לפועל רשאי רשם ההוצאה לפועל לפי בקשת החייב ומטעמים המיוחדים שירשמו להקטין את תוספת הפרשי הצמדה והריבית.גולת הכותרת במחיקת החובות היא כי בית המשפט לא מסכים לעובדה כי תיק ההוצאה לפועל ישמש "תוכנית חסכון" לזוכה.


ב. הפחתת החובות מוסדרים בפסיקה


לעניין זה כבר אמר כב' ביהמ"ש המחוזי בע"א (תל אביב) 2836/03 עיריית תל-אביב נ' תמר מור.


" "היקפה של חובת תום הלב, אינו מצטמצם אך ורק, לשאלת נסיבות פתיחתו של הליך ההוצל"פ או לפירעונו של החוב. חובת תום הלב, חולשת גם על אופן ניהולם של ההליכים בפני ראש ההוצל"פ. לעניין זה, סבורה אני, כי עקרון תום הלב בניהול הליכי הוצאה לפועל,מחייב את הזוכה בתיק ההוצאה לפועל, לפעול, באופן סביר, לקבלת סעד המימוש בהליכי ההוצאה לפועל , ואין הוא יכול "לישון על זכותו" זו, עד קץ.

 

כל הימים. אכן, כלל נקוט הוא, כי על הליכי ההוצאה לפועל לא תחול התיישנות. ברם, אין בכך כדי לסתור את חובתו של הזוכה לחתור לסיומו של הסכסוך בין הצדדים.


תיק ההוצאה לפועל אינו יכול לשמש "תוכנית חסכון" לזוכה, אשר ממתינה עד אין קץ ללא נקיטת הליכים, תוך צבירת הפרשי הצמדה וריבית. ויודגש, אין המדובר בהטלת חובה על הזוכה"לרדוף" אחר החייב לשם מימושו של פסק הדין. ואם יתברר כי החייב התחמק מתשלום חובו במשך שנים, תוך החלפת כתובות מגורים, יציאה מן הארץ, או מטעם אחר, הרי שברור הוא, שאין זה מחובתו של הזוכה לנקוט בהליכים סבוכים, מיותרים ועתירי עלות, כדי לעלות על עקבותיו של החייב.


אולם, מאידך , חלה חובה על הזוכה לנקוט בפעולות במסגרת תיק ההוצאה לפועל, לשם מימושו של פסק הדין. כך, תוגשם תכליתו של עקרון תום הלב בניהול הליכים משפטיים, בצורה המיטבית ביותר, תוך ייעול הדיון ומניעת שימוש לרעה בו.


וכך, כאמור,נראה לי כי לאור חובת תום הלב בניהול הליכים משפטיים ומרכזיותו של עקרון זה, ימנע בית משפט עצמו, דרך כלל, מלהעניק סעד לזוכה, אשר "ישן על זכותו", ולא נקט בהליכים למימוש זכייתו בפסק דין, או למימושו של השטר, בהליכי ההוצאה לפועל"

 

ג. הפחתת החובות אשר נוצרו עקב הלוואות חוץ-בנקאיות (שוק אפור)- מוסדרים בחקיקה.

 

הרבה חייבים יופתעו לגלות כי גם להלוואות אשר נלקחו בשוק האפור עם הצמדות וריביות גבוהות וחריגות, יש מענה בחקיקה .

המענה כאמור ניתן באמצעות חוק הסדרת הלוואות חוץ - בנקאיות.

 

וכך נקבע בסעיף 10 לחוק כי לרשם ההוצאה לפועל הסמכות לסרב לנקוט בהליכים במקרים בהם היה יסוד להניח כי חוזה ההלוואה או תנאי בו אינם מתאימים לדרישות חוק זה. כמו כן הסעיף קובע כי רשם ההוצאה לפועל רשאי לקבוע ריבית וריבית פיגורים בשיעור נמוך מן השיעור של חוזה ההלוואה.

 

ד. הפחתת חובות לרשויות מקומיות – עיריות,מועצות מקומיות,מועצות אזוריות וועדים מקומיים.

 

גם הסדרת מחיקת חובות לרשות המקומית ניתן למצוא בחקיקה, הן בפקודת העיריות והן בצוים המוצעות המקומיות. לאחרונה נולד נוהל מחיקת חובות לרשויות המקומיות אשר נועד להסדיר הליכי מחיקת חובות.


הנוהל חל הן על עיריות, על מועצות מקומיות, מועצות אזוריות וועדים מקומיים.
הנוהל מתייחס לכל חוב המגיע לרשות המקומית, לרבות ארונונה,היטלים, אגרות,קנסות וחובות אזרחיים. 

 

חשוב להדגיש ולהאיר כי חייב אשר רוצה כי חובותיו ימחקו ויוסדרו – רצוי שיפנה לעו"ד המתמחה בתחום, אשר ידע כיצד למחוק חובות ולהסדירם נכון ורק כך יהיה החייב מוגן הן מפני נקיטת הלכים נגדו והן מפני הגדלת החוב.