מצב מוכר בו לאחר מאבקים ממושכים חותמים הצדדים על הסכם ביניהם שמקבל תוקף של פסק דין, או ניתן פסק דין בלי הסכם בו נפסק כמה מזונות צריך לשלם האב לילדיו הקטינים. הסכום נפסק ע"פ המון קריטריונים לנוכח נסיבות קיימות ובין היתר נבדקים צרכים של הקטינים, מצבו של האב ומצבה של האם.

 

במציאות הנוכחית, ידוע שנסיבות עלולות להשתנות, דוגמא לאמור באה לידי ביטוי באופן הבא:

 

בזמן בו ניתן פסק הדין האב השתכר במשכורת מאד יפה, אולם בחלוף הזמן, החברה בה עבד במשך שנים נסגרה והוא נותר ללא עבודה ותקופה ארוכה לא יכול למצוא עבודה בשכר ראוי.

 

דוגמא נוספת יכולה להיות קשורה בשינוי הצרכים של הקטינים או במצבה של האם.

 

מתי פונים לבית המשפט ומבקשים להגדיל או להקטין מזונות?

 

בעת שאחד הצדדים מגיש בקשה להגדלה או להקטנת מזונות, צריך להבין כי נכון להגיש את הבקשה, כאשר מדובר בשינוי נסיבות קבוע ומהותי המצריך או הגדלה או הקטנת מזונות.

 

כפי שהוזכרה לעיל דוגמא על האדם אשר איבד את פרנסתו או משתכר בשכר מינימלי, להבדיל מהזמן בו ניתן פסק הדין בו השתכר במשכורת גבוהה.

 

מקרים נוספים בהם יש הצדקה להגשת הבקשה הם:

 

א. שינוי בצרכים של הקטין, הקטין אובחן וזקוק לטיפול מיוחד כזה או אחר המצריך הוצאות נוספות או שחל שינוי במצבו בריאותי עקב מחלה או נכות עקב תאונה.

ב. האב או האם חלו במחלה ממושכת או קבועה או עברו תאונה אשר הותירה נכות משמעותית.

ג. פשיטת רגל.

ד. שינוי סטטוס משפחתי של האב, אמנם העובדה כי נולדו לאב ילדים מנישואין אחרים אינה באה לידי ביטוי בהורדת מזונות אוטומטית, אולם אם המזונות ששילם האב, היו גבוהים באופן חריג, וכיום עליו לפרנס עוד 6 נפשות ומשכורתו ירדה, ניתן להביא האמור בחשבון ולהגיש בקשה.

ה. לאחרונה, ניתן לראות חשיבות רבה לעובדה שהקטינים בני 12-13, אשר מסרבים לראות את אביהם, יש טעם להגשת הבקשה.

חשוב להבין כי לא מספיק שיהיה שינוי כזה או אחר, הוא חייב להיות קבוע ומהותי.

 

נטל ההוכחה ותום הלב

 

צד אשר מגיש את הבקשה להגדלה או לקטנת מזונות חייב לתמוך את טענותיו באסמכתאות הרלוונטיות המעידות על מצבו בגינו מוגשת הבקשה להגדלה או להקטנת מזונות.

 

בנוסף, חשוב להראות כי השינוי הנסיבות היה קבוע ומהותי ובנוסף לא צפוי. הצד חייב להיות נקי מכל שיקול זר בעת שהינו מגיש את הבקשה להגדלה או להקטנת מזונות ותום ליבו נבחנת על ידי בית המשפט, בית המשפט בודק היטב האם השינוי ככל שחל, לא חל בצורה מכוונת על מנת להתחמק מהמזונות או לחילופין על מנת להגדיל מזונות.

 

כמובן שבמהלך כל האמור, בודק בית המשפט האם שינוי כזה או אחר לא יפגע בקטין. יודגש, כי ביהמ"ש לא שש לשנות פסקי הדין ובודק היטב את השינוי הנסיבות הנטען ולכן רצוי ומומלץ להיעזר בעו"ד המתמחה בתחום.