הליך הגירושין נחשב לעסק מורכב ואמוציונלי אשר לעתים אף גולש לפסים מכוערים.


לרוב, החלק הקשה ביותר בגירושין הוא הליך קבלת ההחלטה. להיפרד מאדם שאיתו ניהלת חיים משותפים זה לא דבר של מה בכך. קיים קושי מנטלי לפרק קן אוהבים ותא משפחתי. בנוסף, ישנם מקרים שבהם נוסף הרובד הכלכלי לתמונה, והחשש מקשיים כספיים מעכב גם הוא את ההחלטה.


מהן הסיבות לגירושין?


לגירושין מספר סיבות מגוונות, כאשר הנפוצות ביותר הן:


• אי התאמה – סיבה זו עשויה להיווצר בחלוף השנים. לרוב, זה מתרחש כאשר אחד מבני הזוג זוכה להצלחה אישית ומקצועית ענפה, ובן הזוג השני אינו מתקדם ונותר דורך במקום. בסיטואציות אלו, השפה המשותפת בין בני הזוג נחלשת ונשחקת, דבר שעלול להוביל לריחוק ובסופו של עניין, לגירושין.


• משברים אישיים – תפיסת העולם של אדם עלולה להשתנות בעקבות מחלה, אירוע חריג שמותיר טראומה או מוות. אירועים אלו אמנם יכולים לקרב בין בני זוג, אך באותה המידה עשויים להרחיק ביניהם ולהותיר תחושה שהאדם שעומד מולך הוא לא אותו האדם לו נישאת. בהדרגתיות, הופך האדם הקרוב אלייך ביותר לנטע זר.


• רשתות חברתיות – עולם האינטרנט מלא בפיתויים. הוא מהיר, זמין וממכר. הרשתות החברתיות מעניקות, בנוסף, גם יכולת לפתח אינטראקציה אינטימית עם אנשים נוספים, וזה עלול להוביל למיקוד האנרגיה באותו אדם חדש תוך הזנחת בן הזוג. ובמקרים חמורים יותר, אף לבגידה.


• מצב כלכלי ירוד – סיבה זו נחשבת לגורם הנפוץ ביותר לגירושים ברחבי הארץ והעולם. מצב כלכלי קשה וחובות כספיים מערערים את אדמת הזוגיות והורסים כל חלקה טובה.


• בגידות – הסיבה הכואבת ביותר לפירוק נישואין היא חוסר אמון באחר. פגיעה באמון היא דבר עמוק וקשה עד כמעט בלתי אפשרי לתקן אמון שנשבר. לכן, רוב מקרי הבגידה יובילו לפרידה.


כיצד מתחילים בהליך?


השלב הראשון בהליך הגירושין הוא שלב אסטרטגי, על הצד המבקש להתגרש לפנות לעורך דין מנוסה בדיני משפחה, שיידע לנווט את ההליך בחוכמה וברגישות תוך התחשבות מלאה בצורכי הלקוח. עורך דין מקצועי ידע לנתב את ההליך באופן שימקסם את התוצאות עבור הלקוח שלו, תוך מתן ייעוץ משפטי איכותי ונטרול של אמוציות שעלולות לפגוע בבני הזוג המבקשים להתגרש ולעיתים אף בילדיהם.


בשלב השני על הלקוח לגבש אסטרטגיית פעולה בשיתוף מלא עם עורך הדין, שיבהיר לו מהן זכויותיו וחובותיו בהתאם לחוק ולפסיקת בתי המשפט.


לאחר מכן, בהתאם לחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, בני זוג המעורבים בסכסוך מחויבים להגיש בקשה ליישוב סכסוך בפני יחידות הסיוע שליד בתי הדין הרבניים ובית המשפט לענייני משפחה, טרם הגשת תביעה לבית המשפט למשפחה או לבית הדין הרבני.


לאחר הגשת הבקשה נכנס לתוקף עיכוב הליכים שבמהלכו לצדדים אסור להגיש תביעות או בקשות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, מלבד במקרים דחופים.


לאחר הגשת הבקשה בני הזוג יזומנו לפגישת מהו”ת (מידע, היכרות ותיאום), הנערכת בחינם ביחידת הסיוע. במסגרת המפגש מוצעות לצדדים אפשרויות ליישוב הסכסוך בהסכמה. יובהר כי קיימת אפשרות שלא לקיים את הפגישות, כך שאם אחד הצדדים לא מעוניין ביישוב סכסוך כבר בפגישה ראשונה, כאמור רשאי שלא להמשיך ולהודיע על רצונו במעמד המפגש הראשון.


במקרה שבו ההליך ביחידת הסיוע נכשל, הצד שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך יכול להגיש תביעה לערכאה שיפוטית, ולבחור אם ברצונו לנהל את הסכסוך בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. עורך דין מקצועי יסייע להחליט האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או שמא כדאי לפנות דווקא לבית המשפט לענייני משפחה כדי להביא למיצוי אופטימלי של זכויות הלקוח.


בציבור קיימת תפיסה מושרשת ומוטעית שלפיה לבעל תמיד עדיף לפנות לבית הדין הרבני ולאישה תמיד עדיף לפנות לבית המשפט לענייני משפחה. ההחלטה תלויה בגורמים רבים ותתקבל על ידי עורך הדין בשיתוף עם הלקוח לאחר שקילת נסיבותיו המיוחדות של המקרה.


חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה ומקצועי עוד גם בשלב של לקראת פגישת המהו”ת, כיוון שעורך הדין יכול לייעץ כיצד כדאי לנהוג במסגרת ההליך באופן שימנע קבלת החלטות פזיזות שעלולות לעלות ביוקר בהמשך הדרך. גבר או אישה שניגשים להליך הגישור ללא הכוונה וייעוץ משפטי מקצועי עלולים להיפגע באופן ממשי עקב חתימתם על הסכמות מחייבות בעלות משמעות מכרעת, שיכולות לפגוע בזכויותיהם באופן בלתי הפיך.


מהם סוגי המשמורת?


נושא הסדרת משמורת על הילדים נחשב להליך קשה ורגיש. כל אחד מהצדדים מעוניין לבלות זמן במחיצת ילדיו, להיות חלק מחייהם ולהרגיש קרוב אליהם.


בית המשפט מחויב לקבוע, לפי חוק, משמורת על הילדים – משמורת מלאה לאחד הצדדים או משמורת משותפת. אם אחד ההורים מקבל משמורת מלאה, ההורה השני יקבל “הסדרי ראייה”. במקרה כזה, הורה אחד אחראי באופן שוטף על גידול הילד, ואילו ההורה השני יהיה נוכח ויטפל בילדיו בימים קבועים בשבוע, שנקבעים בהסכם בין בני הזוג או על פי פסק דין.


חשוב לציין כי גם ההורה שלא מחזיק במשמורת מלאה נחשב לאפוטרופוס טבעי של הילדים והוא בעל זכויות בדיוק כמו ההורה המשמורן. גם בסוגיית המשמורת כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין כדי שיבטיח את מיצוי הזכויות באופן האופטימלי, תוך הבנה של רגישות הנושא וחשיבות המשמורת עבור ההורה.


כיצד נעשית חלוקת הרכוש?


שלב זה גורר אחריו מריבות חוזרות ונשנות בין בני הזוג. במקרים מסוימים, יטען צד אחד שרכוש מסוים שייך לו בלעדית בגין השקעה אישית שלו, שאינה קשורה בצד האחר. כמו כן, במקרים שבהם קיים עסק שנוסד לפני מועד הנישואין, עלול צד אחד לטעון כי הצד השני אינו זכאי לקבלת זכויות על רכוש זה.


למניעת ריבים ולמניעת סחבת בהליך חלוקת הרכוש, מומלץ לחתום על הסכם ממון עוד לפני מועד הנישואין.


ניתן לערוך הסכם ממון גם לאחר הנישואין, אך במקרה כזה כדי להעניק לו תוקף מחייב יידרש אישור של בית המשפט להסכם. בעוד שהסכם ממון שנחתם לפני הנישואין יכול לקבל תוקף מחייב גם כאשר נוטריון מאשר אותו.


בכל מקרה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי כדי שינסח הסכם ממון שיבטא באופן המיטבי את רצון הצדדים ויביא לידי ביטוי בהסכם את זכויות הצדדים וההסכמות ביניהם באופן ברור ומפורט.


מטרתם של מזונות הילדים


מזונות הם תשלומים שמטרתם לכלכל את הילדים לאחר הפרידה.


סכום המזונות ייקבע על ידי בית המשפט לענייני משפחה או על ידי בית הדין הרבני בהתאם לנסיבותיהם הייחודיות של בני הזוג, לפי היכולות הכלכליות שלהם וזמני השהייה שלהם עם הילדים. הזכות למזונות היא זכותו של הילד ולא של הוריו ולכן כל הסכמה או הכרעה שיפוטית בנושא צריכה להתחשב בצרכי הילד ובטובתו.

חלוקה חדשה בנטל המזונות


בחודש יולי 2017, בית המשפט העליון העניק פסק דין תקדימי בנוגע לתשלום דמי המזונות. לפי פסיקה זו, נקבע כי עבור ילדים מעל גיל שש ועד לגיל 18, החיוב במזונות ייקבע לפי שני גורמים: היחס בין הכנסותיהם של שני ההורים וחלוקת זמני השהות של הילד אצלם.


בפסק הדין נקבע כי בעת משמורת משותפת, ההורים יישאו במשותף בחובת תשלום המזונות וזאת לפי יכולתם הכלכלית. פסק הדין נחשב תקדימי ומהפכני, כיוון שעד אותה העת, האב לבדו נשא בתשלום המזונות, גם במשמורת משותפת, והתוצאה הייתה כי אבות שילמו כפל תשלום מזונות: הם דאגו לצרכי הילדים גם בעת השהות עמם וגם בעת שהותם אצל אימם.


חשוב לציין כי בהתאם להלכה שנקבעה בפסק הדין בע”מ 919/15 גם בני זוג גרושים הסבורים שחל אצלם שינוי נסיבות קבוע ומתמשך כאשר ישנה עליה או ירידה בהכנסותיהם, יכולים להגיש תביעה להגדלה או להקטנה של סכום המזונות בהתאם. כמו כן, בעת שינוי הסדרי הראייה יש מקום לבחון שינוי של סכום המזונות בהתאם. עורך דין מקצועי יסייע רבות בהבנת המצב המשפטי ובהערכת הסיכויים בתביעה לשינוי סכום המזונות בעקבות שינוי נסיבות ובשל שינוי הסדרי ראייה.


חשיבותו של ייעוץ משפטי בדיני משפחה


פנייה לעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום דיני המשפחה לפני פתיחת הליך גירושים יכולה להביא למיצוי זכויות מיטבי תוך מזעור נזקים לכל המעורבים בהליך. עורך דין מקצועי ידע לבחון את נסיבות המקרה באופן יסודי, לתת ייעוץ מקיף ומועיל ללקוח תוך חתירה לסיומו היעיל והאפקטיבי של ההליך ולמיקסום התוצאות עבור הלקוח בטווח הקצר ובטווח הארוך.