מאת: פנינה הרניב, עו"ד, מנהלת פורום גישור ובוררות באתר lawguide

 

מקובל ונפוץ "בעולם העסקים" לכלול בחוזה סעיף מסוים ומוגדר, המהווה הסכמה מראש ליישב סכסוכים בבוררות בפני בורר מוסכם.( להלן: "סעיף בוררות" )

 

חשוב לציין כי היה ויתגלע סכסוך בין צדדים לחוזה עם "סעיף בוררות",יהווה הסעיף הוראה , מהותית ובסיסית שאין לסטות ממנה.

 

סעיף בוררות הוא הוראה מנדטורית,שמחייבת את הצדדים לחוזה שמסוכסכים,להפנות את יישוב הסכסוך בבוררות, כי העתירה לערכאות בית משפט חסומה מכוח סעיף הבוררות.

 

ראוי לציין כי,אף אם הצדדים או אחד מהם,יעתרו תחילה לבית משפט, הרי שבית משפט ימנע מדיון ויפנה את הצדדים להליך בוררות וזאת כחובה שכפו הצדדים על עצמם, בשלב הראשון של ההתקשרות בהתאם לחוזה שביניהם.

 

חרף ולמרות ה"חסם" הנ"ל,המונע הפניית ההכרעה בסכסוך לערכאות בית משפט, סעיף בוררות מקובל ונפוץ בעולם העסקים וזאת יש לשער על שום היעילות והכדאיות המוכחת בהליך בוררות.

 

על מנת שהליך בוררות לא יגרום מפח נפש למי מהצדדים לסכסוך, ראוי וכדאי להיות מודעים שאסור לקבוע סעיף בוררות גורף, רצוי לרדת לפרטים ולא רק לכתוב שהסכסוכים יובאו להכרעה בבוררות כי בחוק הבוררות אין כל התייחסות לכישוריו של הבורר שיבחר,

 

בלוק הבוררות כתוב כי: הבורר יפעל בדרך הנראית לו מועילה ביותר להכרעה צודקת ומהירה בסכסוך ויפסוק לפי מיטב שפיטתו על פי החומר שלפניו, הבורר לא יהיה קשור בדין המהותי או בסדרי הדין הנהוגים בבתי משפט".

 

מאחר ובשנת 2008 נוסף תיקון לחוק הבוררות המאפשר הגשת ערעור על פסק בוררות , או בפני בורר אחר, או ע"י קבלת רשות מבית משפט רצוי ולציין במפורש כמה תנאים מוקדמים שיסייעו אם וכאשר ח"ח ירצו לערער על פסק הבוררות.

 

 

ואלו כמה עצות מועילות:-

 

 

מומלץ לכלול בסעיף הבוררות, כמה הוראות מפורשות ביחס למיהותו של הבורר, כישוריו של הבורר שייבחר והוראות דין ופרוצדורה שיהוו בסיס להליך הבוררות:

 

 

רצוי לכתוב מה יהיו כישוריו הנדרשים של הבורר ( כמו למשל מאיזה תחום, רופא, עו"ד מהנדס, אינסטלאטור, מומחה למחשבים וכיוב" ומתוך איזו רשימה יבחר ( איגוד הרופאים, לשכת עורכי דין, אגודת המהנדסים, רשימה של בעלי מקצוע בדפי זהב, באזור מוגדר וכיו"ב)

 

לקבוע מראש כי הבורר יאלץ לנהל פרוטוקול, יהיה כפוף לדין המהותי או גם לדיני הראיות,וייתן זכות טיעון לצדדים וינמק את החלטותיו.