קניתם דירה? מזל טוב. זקוקים לקבלת הלוואה מהבנק כדי לממן חלק מרכישת הדירה? התחילו את התהליך בעריכת "שופינג" בין הבנקים למשכנתאות, לקבלת התנאים הטובים ביותר עבורכם (מבחינת הריביות, תנאי ההחזר וכדומה). לאחר שתבחרו את הבנק שממנו תעדיפו לקבל את ההלוואה, תידרשו - תוך כדי תהליך לקיחת המשכנתא וכחלק ממנו - לחתום גם על "ייפוי כוח נוטריוני" לטובת הבנק.


מהו ייפוי הכוח הנוטריוני?


זהו מסמך משפטי, בו אתם מעניקים לבנק (כגוף משפטי בפני עצמו) ו/או לנציגיו או מנהליו או עורכי-הדין המייצגים אותו (או, בדרך כלל, לכולם גם יחד) את הכוח והסמכות לפעול בשמכם ובמקומכם בכל ענין הנוגע לזכויות בדירה שרכשתם ואשר עבורה אתם מקבלים את הלוואת-המשכנתא.


מדוע הבנק דורש זאת?


מכיוון שהבנק דואג לזכויותיו ורוצה לוודא שהמשכנתא תירשם בטאבו כמו שצריך, לטובתו. אם אתם (באמצעות עורך-הדין המטפל בכם בעסקת-הקנייה) לא תעשו זאת בתוך זמן סביר, הבנק יוכל לעשות זאת במקומכם, תוך שימוש בייפוי-הכוח עליו חתמתם. בחתימתכם על ייפוי-הכוח אתם נותנים אפשרות לכל אחד ממיופי-הכוח לחתום בשמכם על כל מסמך שיאפשר לו לבצע פעולות בשמכם בנכס שרכשתם.


כמובן, שנקודת-המוצא היא שהבנק וכל מי שפועל מטעמו לא יעשו כל פעולה החורגת מהפעולות שמותר להם לבצע במסגרת ההתקשרות החוזית ביניכם, התקשרות אשר מוסדרת בערימת המסמכים עליהם חתמתם בתהליך קבלת ההלוואה, ולכן אין צורך לחשוש.


כל עוד אתם תעמדו בכל ההתחייבויות החוזיות שלכם כלפי הבנק, תרשמו את שטרי-המשכנתא בטאבו בתוך זמן סביר ממועד גמר העסקה, ותעמדו בתשלום ההחזרים החודשיים של ההלוואה במועדם ובמלואם – הבנק לא יעשה שימוש בייפוי-הכוח והוא ייוותר בגדר אמצעי בטחון בלבד.


ומדוע ייפוי-הכוח הזה צריך להיות נוטריוני, ואין די בכך שעורך-הדין המלווה אתכם בעסקה (אם הוא איננו נוטריון בעצמו) יאשר את חתימותיכם?


מכיוון שעל-פי חוק, כאשר ממנים שלוח (כלומר: מיופה-כוח) שהוא עורך-דין, מותר לעורך-הדין המיופה לאמת את חתימותיכם וייפוי-הכוח שנתתם לו יקבל תוקף עם אישורו על ידי העורך-הדין המיופה. אולם, כאשר ממנים שלוח (כלומר: מיופה-כוח) שאיננו עורך-דין, אזי רק אישורו של הנוטריון הופך את ייפוי-הכוח לתקף וחוקי.


מכיוון שבטופס ייפוי-הכוח שהבנק נותן לכם אתם ממנים את הבנק, כגוף משפטי בפני עצמו, כשלוח שלכם (כלומר: כמיופה-כוח מטעמכם), ו/או אתם ממנים את נציגי-הבנק ומנהליו, שאינם עורכי-דין, כשלוחים (מיופי-כוח) שלכם – אזי חתימתכם צריכה להיעשות בפני נוטריון, אחרת ייפוי-הכוח אינו תקף על פי חוק.


נכון שלפעמים תוכלו למצוא ברשימת מיופי-הכוח בטופס שקיבלתם מהבנק גם כמה שמות של עורכי-הדין של הבנק, אבל מספיק שקיים שם אחד של מיופה-כוח שאיננו עורך-דין (למשל: מנהל, נציג אחר, או אפילו הבנק עצמו, שהוא למעשה אישיות משפטית נפרדת כשלעצמו) – על מנת שהחתימה על הטופס תחייב אימות חתימה בפני נוטריון, אחרת ייפוי-הכוח כולו אינו תקף מבחינה חוקית.


קיבלתם מהבנק טופס "ייפוי כוח" לחתימה בפני נוטריון?


כל שעליכם לעשות הוא למצוא נוטריון הפועל באזור הנוח לכם ובשעות הנוחות לכם, לקבוע פגישה, לבוא עם הטופס שקיבלתם ועם תעודות-זהות שלכם (מקוריות, לא צילומים) או, במידה ומכל סיבה שהיא אין בידיכם תעודות זהות, אפשר להזדהות גם עם דרכון. חשוב להדגיש כי הנוטריון אינו יכול לאשר את חתימותיכם כאשר אתם מזדהים בתעודה אחרת (רישיון נהיגה, למשל, לא עוזר), אלא רק תעודות-זהות או דרכונים.


עבור שירות אימות החתימות גובה הנוטריון אגרה, הנקבעת בתקנות. נכון לשנת 2016, האגרה היא 164 שקלים + מע"מ לחותם יחיד, ו-66 שקלים + מע"מ לכל חותם נוסף על אותו מסמך, כלומר – לזוג יעלה אימות החתימה על טופס ייפוי-הכוח הנוטריוני סך של 230 שקלים + מע"מ, ובסה"כ 269 שקלים כולל 17% מע"מ. בהצלחה!