לפני ימים מספר נתבשרנו על המחלוקת בין אתר "הייד פארק" ובין אתר "רוטר נט" בעניין הכינוי הווירטואלי nick name דוד10 המשמש כך לפי הפרסומים את מנהלי פורום "חרדים" בשני האתרים המדוברים.

מן הכתבות שעסקו בנושא עולה כי סלע המחלוקת התגלע עקב טענת אתר "הייד פארק" שמנהל פורום "חרדים" ברוטר נט נטל את הכינוי דוד10 וזאת ככל הנראה על מנת ליצור מצג שווא לפיו המנהל של פורום "חרדים" בהייד פארק ערק רחמנא לצלן לשורות המתחרים.

משכך נערכה פניה מבאי כוחה של הייד פארק אל אתר רוטר נט במסגרתה דרשו עורכי הדין הפסקה מיידית של שימוש בשם הכינוי ופיצוי בסך 100,000 ₪.

עד היום טרם נדונה בישראל שאלת זכות קניינית בכינוי ווירטואלי למרות שבתי המשפט דנו כבר בזכויות יוצרים בשמות ובזכות עשיית השימוש בהם בפרשת "מקדונלד" ובפרשת "דוד הכי טוב".

ככלל, דיני זכויות יוצרים בישראל אינם מספקים הגנה על שמות וכינויים של דמויות אמיתיות (להבדיל ממיקי מאוס לדוגמא) ולכן הליכה לכיוון טענת זכות יוצרים על כינוי ברשת היא הליכה על חבל דק שככל הנראה לא תביא לתוצאה רצויה.

אפשרות שנייה היא לטעון כי הכינוי מתאר דמות דמיונית ו/או אז בתי המשפט עשויים להכיר בזכות יוצרים על כינוי זה ואולם נראה כי במקרה הנ"ל מדובר בכינוי המתאר אדם אמיתי, את מנהל הפורום ולכן נראה כי גם טענה מסוג זה דינה להידחות.

לאור זאת נראה כי האפשרות היחידה העומדת בפני הפונים היא לפנות לטענות מסוג "עשיית עושר ולא במשפט", "גניבת עין" וגזל מוניטין לפי סעיף 52 לפקודת הנזיקין.

בטענת גזל מוניטין תידרש הוכחת צבירת מוניטין ושהמוניטין שנצבר אינו רק מוניטין "מגזרי" אלא מוניטין המוכר ע"י הציבור הרחב.
לעניין עשיית עושר ולא במשפט תידרש הוכחה כי הצד השני התעשר מפעולתו דבר שבמקרה זה יהיה קשה להוכחה.
משכך, נראה כי במקרה הנ"ל הטענה המוצקה ביותר תהיה "גניבת עין" ו/או אז בית המשפט יידרש לערוך את "המבחן המשולש" כפי שהתגבש בפרשת "פרו פרו ביסקוויט":

 מבחן המראה והצליל.
 מבחן סוג הטובין וסוג הלקוחות.
 מבחן שאר נסיבות העניין.

בשנים האחרונות כינויי רשת הופכים להיות חשובים ובעלי שווי כספי לבעליהם. בלוגרים הפונים למאות אלפי אנשים, מנהלי פורומים ההופכים לאושיות חברתיות, כל אלו יוצרים מצב חדש לפיו יש צורך להגן על שמות אלו. מצד שני , באם שם אינו בעל אופי מבחין ישנו קושי אמיתי להגן עליו.

כלקח מן הסוגיה המשפטית העולה במקרה זה אני הייתי פונה דווקא לכיוון של הגנת שמות רשת באמצעות רישום סימן מסחרי!!!!
לעניות דעתי טרם נעשה כדבר הזה בישראל ואולי אפילו בעולם ואולם נראה לי כי באם הדבר יתקבל תהיה זו פריצת דרך משמעותית בהגנה על כינויי רשת nick name שכאמור תופסים מקום של כבוד בחיי רבים מאיתנו.

על מנת לרשום כינוי רשת במאגר סימני המסחר יהיה צורך לרשום שם בעל אופי מבחין (דוד 10 בספק גדול) וכמו כן יהיה צורך לתאר את מהותו של השם ופעילותו ברשת.
כך ניתן יהיה להבטיח שבלוגר משפיע בעל כינוי ייחודי לא ימצא עצמו בוקר אחד עומד בפני מתחרה בעל אותו שם הפונה לאותו קהל נאלץ לפתע להוכיח לבתי המשפט כי הוא הראשון שעשה שימוש בשם, כי השם בעל אופי מבחין וכי הוא צבר מוניטין.

מעניין יהיה לראות האם מודל זה יתקבל ע"י רשם סימני המסחר ובתי המשפט, אשמח לשמוע דעות בעניין.


רן פרנקל , עו"ד



הכותב הנו עו"ד ממשרד פרנקל ושות' המתמחה בתחום המשפט האזרחי מסחרי ובדיני אינטרנט.

אין באמור בעדכון זה משום יעוץ משפטי ו/או חוות דעת מחייבת. כל האמור בעדכון זה על דעתו של הכותב בלבד.
לתגובות ניתן לפנות באמצעות מייל [email protected] או בטלפון 03-5107677
כתובת המשרד באינטרנט www.ranfrenkel.com
כתובת הבלוג "דיני אינטרנט" באתר גלובס: frenkel.gblogs.co.il