החלטה (בש 8033/06) של בית משפט השלום בירושלים שניתנה ע"י כב' השופט ד"ר טננבויים מנתחת את שאלת הסמכות המקומית בדיונים שעיניינם מחלוקת בין אתרי אינטרנט.

המקרה כפי שמתואר בפרוטוקול ההחלטה מספר על מפעיל אתר אינטרנט לממכר מוצרי בית (התובע) הטוען כי מפעיל אתר אינטרנט מתחרה העתיק ממנו תמונות שצולמו על ידו.

בשל כך הגיש התובע תובענה לבית משפט השלום בירושלים בעילה של הפרת זכות יוצרים.

הנתבע שמקום מגוריו בהוד השרון הגיש בקשת "סילוק על הסף" בטענה של חוסר סמכות מקומית. לטענתו הפורום הנאות לדון בתיק הנו במקום מגוריו שלו וזאת על סמך תקנה 3 (א 1) לתקנות סדר הדין האזרחי הקובעת כי במקרה ולתובע מספר סניפים שאחד מהם מצוי במקום מגורי הנתבע, תוגש התביעה במקום מגורי הנתבע.
הנתבע טען למעשה כי אתר אינטרנט הוא עסק בעל סניפים אין ספור ומשכך יש לראות אותו כעומד בתנאי הסעיף.

בית המשפט לא קיבל טענה זו וקבע כי אתר אינטרנט אינו עסק בעל סניפים אלא גורם הרוכש לעצמו סמכות מקומית בכל מקום בו הוא נצפה.

משכך אין לדעת בית המשפט כל מניעה להגיש תובענה בירושלים כל עוד מאזן הנוחות מאפשר זאת ואינו מכביד יתר על המידה על המתדיינים.

החלטה זו למעשה מרחיבה עד מאוד את מבחן "משתמש הקצה" כפי שהתגבש בפסיקה וקובעת כי לכל בית משפט במדינת ישראל תהיה סמכות מקומית בעינייני אינטרנט ללא קשר למקום הימצאם של המתדיינים למעט במקרים בהם מאזן הנוחות ייטה באופן ברור למסקנה כי יש להעביר את מקום הדיון כמו לדוגמא במצב בו גורם הנמצא במרכז יבחר לנהל תביעתו דווקא באילת על מנת להקשות על הצד השני.

במקרה כזה אומר בית המשפט בחינת מאזן הנוחות תחייב את העברת מקום הדיון למרות שלבית המשפט באילת ישנה סמכות מקומית לדון במקרה.

עד היום הכירה הפסיקה ברכישת סמכות מקומית של תובע במקום מושבו במקרים של תביעות אינטרנט ואולם בהחלטה זו כאמור מרחיב בית המשפט את הפירוש שניתן ב"מבחן משתמש הקצה" ואומר כי לעניין מבחן זה כלל לא משנה היכן מקום מושבו של התובע והוא רשאי לבחור לנהל את התיק בכל מקום במדינה.

לעניות דעת כותב שורות אלו ישנה בעייתיות בהחלטה זו ומעניין יהיה לראות האם היא תחזיק מעמד בעתיד שכן משמעות ההחלטה היא פתיחת פתח נרחב לבחירת מקום הדיון בהתאם לעומסי בית המשפט, שופטים "נוחים" לתובע ומקום מושבו של עורך הדין.


להרחבה בנושא סמכות שיפוט בינלאומית באינטרנט ראו גם מאמר זה: סמכות שיפוט בינלאומית באינטרנט




רן פרנקל , עו"ד

הכותב הנו עו"ד ממשרד פרנקל ושות' המתמחה בתחום המשפט האזרחי מסחרי ובדיני אינטרנט.

אין באמור בעדכון זה משום יעוץ משפטי ו/או חוות דעת מחייבת. כל האמור בעדכון זה על דעתו של הכותב בלבד.
לתגובות ניתן לפנות באמצעות מייל [email protected] או בטלפון 03-5107677
כתובת המשרד באינטרנט www.ranfrenkel.com
כתובת הבלוג "דיני אינטרנט" באתר גלובס: frenkel.gblogs.co.il