במדינת ישראל, לשם נשיאת נשק, יש להחזיק ברישיון מתאים שמנפיקה המדינה. ללא רישיון כזה, הרי שהנושא נשק עובר עבירה פלילית חמורה.

 

קיימים למעשה שני סוגי רשיונות נשק, האחד רשיון פרטי השני רשיון ארגוני.

 

רשיון פרטי הינו לצורכי החזקה פרטית והוא אינו יכול להיות מוצא לכל אדם אלא רק למי שעומד באחד מהקריטריונים שנקבעו כתנאי להוצאת רשיון נשק פרטי. בין הקריטריונים - המתגוררים באיזורים מסויימים, אנשי צבא בהווה או בעבר בדרגות מסוימות, בעל עסק לזהב ויהלומים, כבאי, ספורטאי נשק ועוד.  

 

רשיון ארגוני מוצא אך ורק למי אשר מעוניין לעבוד במקום עבודה בו יש צורך בנשיאת נשק. לא ניתן להשתמש בנשק הפרטי לצורכי עבודה ולשם כך יש חובה בקיומו של רשיון ארגוני.

 

על מנת להוציא רישיון נשק, יש לקבל למעשה היתר של 3 גופים, שרק בהצטבר הסכמת 3 הגופים, יינתן הרישיון. הפנייה להוצאת הרישיון נעשית למשרד הפנים. אם האדם הפונה עומד בקריטריונים של משרד הפנים, מעביר משרד הפנים את הבקשה לאישור שני הגופים הנוספים – משרד הבריאות ומשטרת ישראל. אם שני הגופים הללו נותנים אישורם – יונפק רישיון הנשק לאותו אדם.

 

פעמים רבות, במיוחד כאשר לאדם יש מעורבות כלשהי בפלילים בעברו, אך לא רק, קמה מניעה לקבלת רישיון מטעם משטרת ישראל.

 

מניעה מטעם משטרת ישראל יכולה לקום מטעמים נוספים – לעיתים די במידע מודיעיני, על מנת למנוע קבלת הרישיון. מידע מודיעיני הינו מידע שהתקבל בקשר לאותו אדם, אצל גורמי המודיעין במשטרת ישראל, בקשר למעורבות כלשהי בפלילים, אף שמדובר במידע בלבד ולא בחומר ראייתי ממש בוודאי לא כזה שהבשיל לכדי פתיחת תיק, בטח לא לכדי הרשעה בפלילים. בעניין זה קיימת בעייתיות רבה, מכיוון שהרמה הראייתית של מידע מודיעיני הינה נמוכה ביותר.

 

בנוסף, מידע מהליכים משפטיים שונים ומידע מגורמי הרווחה, יכול לשמש גם הוא בסיס לשלילת קבלת רישיון נשק.

 

יש לזכור, כי גם אדם הנושא ברישיון נשק, שבעניינו צץ מידע חדש כמתואר לעיל, יכול הדבר להוביל לשלילת הרישיון או לאי חידושו. פעמים יכול להילקח הנשק עצמו בעת החקירה במשטרה, על מנת למנוע סכנה עתידית לכאורית.

 

קיימים מקרים בהם אדם יכול שלא להבין שלילת קבלת הרישיון או אי חידושו, מכיוון שאין מדובר בעניין גלוי וידוע דוגמת חקירה או הרשעה בפלילים.

 

יצוין, כי לעניין מעורבות בפלילים, נבחנים קריטריונים שונים, כגון הזמן שחלף, סוג העבירה בה היה מדובר ועוד טרם ההחלטה אם להתיר מתן הרישיון.

 

כנגד החלטת המשטרה שלא לאשר מתן רישיון ניתן להגיש השגה. כן ניתן להגיש ערר כנגד החלטת משרד הפנים שלא להנפיק הרישיון.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.
 


עודכן ב: 04/07/2011