כידוע, מחזיקה משטרת ישראל מאגר טביעות אצבע. למשטרה סמכות, הקבועה בחוק, לקחת טביעות אצבע מחשודים, נאשמים ואף מורשעים, בהתאם לקריטריונים הקבועים שם, ולשם כך רשאית המשטרה אף להפעיל כח סביר.

 

מעבר לסמכות ללקיחת טביעות האצבעות, קובע החוק אף הסמכות לשמירתן במאגר, וכן סמכות להשוואה של הטביעות הנלקחות, לטביעות הקיימות כבר במאגר. יחד עם זאת, נראה כי אין סמכות להארכת מעצר, כאשר אין הסכמה ללקיחת טביעות האצבעות רק על מנת לקחתן ממי שמסרב לכך.

 

הפסיקה בארץ הכירה בראייה של טביעות אצבע, כראייה בעלת משקל ניכר, כך שלמעשה אומצה המסקנה, לפיה זהות בטביעות אצבע הינה הוכחה מדעית מוחלטת. השיטה באופן כללי מבוססת על נקודות להשוואה בתוך טביעת האצבע, וכאשר יש התאמה במספר נקודות קבוע ונהוג, נקבע כי יש זהות בין הטביעות.

 

על אף האמור, קיימות טענות כנגד הסקת המסקנות הכה חד משמעיות, בכל הנוגע להתאמה של טביעות אצבעות. כך, גרסו גורמים מסוימים בעבר, יכולה כן לחול טעות בקביעה, כי המדובר בטביעת אצבע של אדם מסוים, בהתבסס על הבדיקות המקובלות לכך.

 

כמו כן ישנה מחלוקת בדבר מספר הנקודות הנדרש לשם הוכחת זהות הטביעות. יכולות אף להישמע טענות בעניין דרכי שמירתן של טביעות האצבע וכן טענות לעניין טיבן, בהתאם לנסיבות אותו מקרה.

 

המשמעות הראייתית של הימצאות טביעת אצבע על דבר מסוים, הינה כי אותו אדם נגע באותו דבר. אם המדובר בחפץ נייח המשמעות הינה כי אותו אדם היה במקום. אם המדובר בחפץ נייד – המשמעות הינה כי נגע בלבד, ואז תשאל השאלה בדבר אפשרות תזוזתו של החפץ לאחר הנגיעה.

 

כמובן שקיימת רלוונטיות לזמן הנגיעה, באם ניתן להעריכו, ביחס לזמן ביצוע העבירה, ובעיקר לקשר של אותו חפץ לביצוע העבירה.

 

מעבר לכל האמור, הרי שאם ישנו הסבר סביר להימצאות טביעת האצבע במקום שנמצאה, הדבר יפחית משמעותית ממשקלה של טביעת האצבע, ובהחלט הסבר שכזה, אל מול ראייה יחידה של טביעת אצבע, יכול להוביל לזיכוי.

 

אין מניעה כי טביעת אצבע יחידה תבסס הרשעה בפלילים, וכאשר אין הסבר מניח את הדעת להמצאה של אותה טביעה, יכול הדבר להוביל להרשעה בדין.

 

לעניין דרך השגתה של טביעת האצבע, הרי שאין הדבר יביא לפסלותה, אף אם לא נלקחה בהתאם לסמכויות שבחוק.

 

חשוב במקרה של תיק בו הראייה המרכזית הינה טביעות אצבעות, לנסות ולמצוא טענות בכל אחד מהמישורים שהוזכרו לעיל, אשר יכולות לכרסם ואף למוטט את הרלוונטיות או העוצמה הראייתית שיש בהימצאות טביעות האצבע באותו מקרה.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.