עיון חוזר

 

 

מדובר בהליך מתחום דיני המעצרים שעניינו פתיחה לדיון מחדש של ההחלטה בדבר השחרור או המעצר, לרבות תנאי השחרור. מי שיכול להגיש הבקשה הוא או האדם בעניינו ניתנה ההחלטה, לרבות עו"ד מטעמו, או תובע בתיק.

 

 

בקשה לעיון חוזר יכולה להיות מוגשת משלושה טעמים – חלוף הזמן מאז מתן ההחלטה, התגלות עובדות חדשות או שינוי נסיבות.

 

החוק מפרט ספציפית, כי לעניין הפרת תנאי שחרור, ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר, אז מן הסתם יגיש תובע את הבקשה.

 

 

להבדיל מערר על ההחלטה לעצור או לשחרר, שם למעשה תוקפים ומנסים לשנות את החלטת בית המשפט בערכאת ערעור, הרי שבעיון חוזר הפנייה הינה לאותה ערכאה שנתנה ההחלטה מלכתחילה, בבקשה לשנותה עקב שינוי שחל.

 

 

אחת העילות המוגדרות בחוק הינה חלוף זמן ניכר, ואולם פסיקה של בית המשפט העליון בעניין מלפני שנים לא מעטות קבעה כי חלוף 3 חודשים הינו זמן מספיק לעיון חוזר בהחלטת בית המשפט.

 

 

עילה שנייה הנקובה בחוק – התגלות עובדות חדשות, יכולה להתקיים למשל, באם מתגלות עובדות חדשות במישור הראייתי, המכרסמות בראיות שעמדו לחובת אותו אדם.

 

 

אפשרות שלישית – שינוי נסיבות - יכולה להתקיים למשל, כאשר העידו חלק מהעדים שהיה חשש להשפעה עליהם, או למשל כאשר אותו אדם בו מדובר נרתם להליך טיפולי, או כאשר קמה אפשרות חדשה של חלופת מעצר שלא הייתה קיימת בעת מתן ההחלטה המקורית.

 

מכאן שלמעשה, בכל תיק בו מוטל מעצר עד תם ההליכים, או שחרור בתנאים כגון מעצר בית או מעצר בית חלקי, ניתן בחלוף מס' חודשים להגיש בקשה לעיון חוזר, כמו גם בסיטואציות נוספות, בהתקיימן אין להמתין כלל.

 

 

יצוין, כי גם על החלטה בעיון חוזר, ניתן להגיש עיון חוזר נוסף, בהתקיים הנסיבות המתאימות האמורות.

 

 

על החלטה בעיון חוזר, ניתן לערור, כפי על החלטת שחרור או מעצר, לבית המשפט שלמעלה.

 

 

אוכל לספר על מקרה בו ייצגתי, בתיק חמור של אלימות במשפחה, כאשר המדובר היה באדם שכבר הורשע בעבר בעבירות מאותו סוג. שם, שוחרר האדם המדובר במסגרת בקשה למעצרו עד תם ההליכים, לחלופת מעצר, ואולם, ההחלטה שונתה בערר. החלטתי שלא לנסות לערור לערכאה נוספת, אלא הגשתי מיידית בקשה לעיון חוזר עם הצעה לחלופת מעצר אחרת. זו התקבלה ואותו אדם שוחרר.

 

 

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.

 


 


עודכן ב: 27/07/2011