הרשעה על סמך עדות יחידה

 

 

ככלל ניתן לומר, בשיטת המשפט שלנו ניתן להרשיע אדם על סמך עדותו היחידה של אדם אחר לבדה. הדבר לא היה כך בעבר והוא שונה לכלל מצב זה שנהוג כיום.

 

 

לכלל זה חריגים במקרים בהם נקבע כי קיים חשש מובנה בהסתמכות על עדות יחידה לשם ביסוס הרשעה. כמו כן, חלה חובת אזהרה מן החוק, על בית המשפט המרשיע על סמך עדות יחידה. למרות אלו, קיימת בעייתיות באימוץ הכלל האמור בשיטתנו, מאחר ואין ספק כי יכולות ליפול טעויות בהרשעה על סמך עדות יחידה.

 

 

ההכרעה מי מבין השניים משקר, כאשר האחד נתון ללחץ גדול, עקב היותו עומד לדין, וכאשר קיימים סוגים ורבים של אנשים, שלהם צורות התנהגות שונות במצבים שונים, כן כאשר מדובר בתהליכים פנימיים, שלא תמיד ניכרים לעין, או מובנים, וכאשר בית המשפט כפוף אף הוא למגבלות אנושיות, כפופה לטעויות. אין צורך להכביר מילים על העובדה, כי כל טעות הינה קריטית בכגון דא.

 

 

כמובן, שמנגד עומד הקושי, בתיקים מסוימים, במציאת ראיות, מעבר לאותה עדות יחידה. כך, בנוגע לעבירות המבוצעות בחדרי חדרים, או בעבירות שחלף זמן ניכר מביצוען. לכן, אומץ כלל זה, מתוך החשש כי רבים יחמקו מליתן את הדין, בשל העדר האפשרות להבאת ראיות נוספות.

 

 

לעניין אותם חריגים, הרי שראשית נקבע, כי כאשר מדובר בעבירות מין, בית המשפט צריך לא רק להזהיר עצמו, אלא אף לנמק, מדוע לצורך הרשעה, יכול היה להסתפק באותה עדות יחידה.

 

 

קיימות 3 רמות של תוספות ראייתיות, שבמצבים מסוימים, בהתאם לחוק ולפסיקה, אין להסתפק בהם בעדות יחידה, אלא שצריכה להימצא אותה תוספת ראייתית לשם ביסוס ההרשעה.

 

 

הרמה הנמוכה ביותר של תוספת ראייתית כזו, קרויה דבר לחיזוק, והינה תוספת ראייתית שיש בה כדי לאמת גרסת העד. אין צורך שתהא זו ראייה מסבכת ממקור נפרד, ואף אין צורך שתהיה ראייה המוכיחה פוזיטיבית דברי העד. הימנעות מלמסור גרסה במשטרה, יכולה להקים דרישת הדבר לחיזוק לדוגמה.

 

 

הרמה הראייתית הבאה, הינה דבר מה נוסף. זו נדרשת, בין היתר, לשם ביסוס הרשעה על סמך הודייה של נאשם, שניתנה במהלך החקירה במשטרה. תוספת זו, יכולה להימצא אפילו בתוך ההודייה עצמה, ואינה דרושה להיות ממקור נפרד, אך היא צריכה לאמת את ההודיה עצמה.

 

התוספת הראייתית הגבוהה ביותר הינה ראיית הסיוע, שכדי לעמוד בה, נדרשת ראייה מסבכת ממקור עצמאי.

 

 

לסיכום אומר רק זאת – לטעמי קיים קושי גדול מאוד בשיטה זו, בה ניתן להרשיע אדם על סמך עדות יחידה לבדה,שיטה הפותחת לטעמי פתח לטעויות בהרשעת נאשמים.

 

 

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.

 


 


עודכן ב: 27/07/2011