כל תחום האזנות הסתר על כל האספקטים הכרוכים בכך, מוסדר בחוק ייחודי לנושא.

 

האזנת סתר, הינה למעשה, האזנה לשיחה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. באם אחד הצדדים לשיחה מודע ומסכים להאזנה, הרי שמדובר בדרך כלל בהאזנה מותרת.

 

לעניין "האזנה", החוק מגדירה ככזו המבוצעת באמצעות מכשיר. "שיחה" עפ"י החוק, אינה רק שיחה בעל פה, אלא שהיא כוללת גם החלפת מסרים באמצעות מכשיר פקס', מחשב, טל' מסרונים וכיוצ"ב.

 

כאשר מדובר בהאזנה לשיחה המתנהלת ברשות הרבים, להבדיל משיחה המתנהלת ברשות הפרט, הרי שקיימות האזנות שיחשבו למותרות.

 

האזנת סתר הינה עבירה פלילית, כך אף השימוש בחומרים שנוצרו באמצעות האזנת סתר, ואף התקנת הציוד לבדו בכלל זה.

 

גורמי אכיפת החוק יכולים, בהתאם לצורך, לפנות לבתי המשפט המוסמכים ולבקש צו לביצוע האזנות סתר, צו אשר למעשה הופך אותן האזנות להאזנות סתר כדין, אשר ניתן בהמשך להביאן כראיות בפני בית המשפט. מטרות צווים אלו הינן שמירה על בטחון המדינה וגילוי עבירות ועבריינים.

 

החוק אף מתיר, במקרים דחופים, בהם אין סיפק לקבל היתר בית המשפט לביצוע האזנת הסתר, לגורמים בכירים במערכת אכיפת החוק, להתיר ביצועה של האזנת סתר, ללא קיומו של צו שיפוטי.

 

יחד עם האמור, הרי שגורמים מסוימים ברשויות אכיפת החוק, רשאים להאזין ולהשתמש בדברים שהתקבלו ע"י ביצוע האזנת סתר, אף שבוצעה שלא כדין. זאת, לצורכי מניעה או חקירה של פשעים חמורים בעיקרם. זאת למרות, שככלל, חומר שנתקבל בהאזנת סתר אסורה, לא יוכל לשמש ראייה בהליך שיפוטי.

 

קיימת אפשרות, בהתאם לחוק, אף שיש לעמוד בדרישות מכבידות לשם כך, לרשויות אכיפת החוק, לפנות לקבלת צו שיפוטי, לביצוע האזנות סתר של שיחות שחל עליהן חיסיון עפ"י חוק, (כגון שיחות בין עו"ד ללקוח וכיוצ"ב).

 

על עוה"ד המייצג בתיק בו קיימת סוגיה כלשהי הכרוכה בנושא האזנות סתר לבדוק את הנושא מכל האספקטים האפשריים. כך כאשר הראיות כנגד אדם הושגו באמצעות האזנות סתר, יש לבדוק היטב באם הצווים שניתנו, ניתנו בהתאם לחוק, שאם לא, אותן האזנות יכולות להיפסל דבר שיוביל לשינוי המצב הראייתי כנגד אותו אדם ולפעמים אף לביטול כתב האישום כתוצאה מכך.

 

כמו כן, אם מוגש תיק פלילי כנגד אדם בו הוא מואשם בביצוע האזנת סתר – קיימים מקרים בהם ניתן להוכיח, כי אין המדובר בהאזנת סתר, אלא בהאזנה מותרת. דוגמה לתיק בו טיפלתי – אדם ששם האזנה על מכשיר בבעלותו, שהיה מותקן ברכבו, כאשר אשתו השתמשה ברכב והוקלטה – טענתי כי אין מדובר בהאזנת סתר, היות וכוונתו היתה להקליט את השיחות שלו עצמו.

 

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.