אחד מן העונשים שרשאי בית המשפט לגזור על אדם, הינו עונש מאסר על תנאי. המדובר בעונש נפוץ ביותר, המוטל כמעט כל אימת שנגזר דינו של אדם.

 

מאסר על תנאי, כשמו כן הוא, עונש מאסר המוטל על תנאי, כאשר התנאי הינו כי אותו אדם לא יעבור עבירות, מן הסוג שקובע בית המשפט, בפרק זמן של בין שנה לשלוש שנים, עפ"י שיקול דעתו של בית המשפט. שכן, אם אותו אדם יעבור עבירה כזו בפרק הזמן שנקבע, עונש המאסר על תנאי יופעל והוא ישלח לריצוי עונש מאסר.

 

כאשר אדם נעצר, עת תלוי ועומד נגדו מאסר על תנאי, על פי רוב, מצבו לא פשוט, הן מן ההיבט של החומרה שבתי המשפט רואים בביצוע עבירות בזמן שתלוי ועומד מאסר על תנאי, הן מן ההיבט של האפשרויות לסיום ההליך, שהינן מוגבלות במצב שכזה, בו יש חובה להטלת עונש מאסר כאורך המאסר על תנאי שקיים, כמינימום הכרחי.

 

קיימים מצבים, בהם, על אף שיש להפעיל עונש המאסר על תנאי, בית המשפט אינו חפץ לעשות כן. כך לדוגמה, אם לאחר שעבר אותו אדם את העבירה הנוספת, החל בהליך שיקום משמעותי, ששליחתו למאסר עלולה לסכלו. כך, אם מדובר בעבירה מינורית יחסית, או אם קיימות נסיבות אנושיות כבדות משקל, אלו ועוד.

 

לשם מתן אופציה לבית המשפט במקרים שכאלה, שלא לשלוח אדם למאסר, קבועה בחוק האפשרות של הארכת מאסר על תנאי, שפירושה – כי אותו תנאי, ימשיך לחול תקופה נוספת של עד שנתיים, ולא יופעל בשל אותה מעידה נוספת.

 

קיימות סוגיות רבות בנושא זה, אך הפעם ברצוני לספר על מקרה בו ייצגתי, שהסתיים בהארכת המאסר על תנאי, שהיה תלוי ועומד כנגד אותו לקוח.

 

אותו לקוח נעצר בעניין תיק אלימות במשפחה. הבעיה המרכזית הייתה, כי אותו אדם כבר הורשע בעבר באלימות, כנגד אותה אישה, ואף ריצה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח בשל עבירות אלו. בעת שנעצר אף תלוי היה כנגדו עונש מאסר על תנאי, אותו הפר עת ביצע העבירה הנוכחית.

 

בעת הדיונים בהארכת מעצר הימים לצורכי חקירה, הצלחתי לשחרר את הלקוח, דבר שאיפשר את התוצאה בה הסתיים תיק זה.

 

המדובר בתיק שיכול היה להגיע אף לכדי מעצר עד תם ההליכים ומאסר בעקבותיו, אך בשל אותו שחרור, ניתן היה לרתום הלקוח להליך טיפולי משמעותי, בהוסטל ייעודי לטיפול בנושא, דבר שהיה קריטי אף הוא לאופן סיום ההליך.

 

כך, בסיום ההליך הטיפולי, החליט בית המשפט, על מנת שלא לסכלו, להאריך המאסר על תנאי שעמד תלוי כנגד אותו הלקוח וליתן לו בכך הזדמנות נוספת.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.