הודאה בביצוע עבירה יכולה להיות מחוץ לבית המשפט או בבית המשפט.

 

הודאה מחוץ לכותלי בית המשפט

 

הודאה מחוץ לכותלי בית המשפט יכולה להינתן בפני איש מרות, בד"כ שוטר, או בפני אזרח מן השורה. הודאה בפני שוטר יכולה להיות במהלך החקירה הרשמי או שלא. רבים לא יודעים זאת אך גם דברים שאומר חשוד לשוטר או לאדם אחר גם שלא בחקירה רשמית יכולים לשמש כראייה נגדו בכפוף לתנאים שקבעה הפסיקה.

 

כך אחד הדברים החשובים עת נקרא עורך דין ליתן ייעוץ לנחקר בתחנת המשטרה היא להדריכו בכל המשמעויות של כל דבר שנאמר על ידו בכל מקום בו הוא שוהה.

 

כאשר אדם נחקר בחשד לביצוע עבירה מסוימת, שאיפת החוקרים הינה כי יודה במיוחס לו. הדברים נכונים ביתר שאת, כאשר אין די ראיות כדי לבסס אישום כנגד אותו אדם.

 

לעיתים עולה התהייה, האם לא מדובר בדרך הקלה לביצוע החקירה – השגת הודיה, על פני השגת ראיות של ממש כנגד אותו חשוד. לא רק שמדובר בדרך הקלה, אלא שבדרך זו יש גם סכנות לכך, שהחקירה אינה מתנהלת למציאת האדם האחראי לביצוע העבירה, אלא להשגת ראיות כנגד אותו חשוד, אף שאין ודאות לכך שהוא מבצע העבירה.

 

כיום ידוע, לאחר שהוכח כי הדבר אירע פעמים לא מעט, כי אדם יכול להודות בחקירה גם במעשים אותם לא ביצע. אם הדבר נובע מלחץ נפשי פנימי של אותו אדם, הרי שאין למשטרה כל אחריות לכך, והשופט היושב בדין יצטרך לפסוק בעניין זה.

 

כאשר אותה הודיה מושגת תוך שימוש באמצעי לחץ חיצוניים של חוקרי המשטרה, הרי שבאם המדובר באמצעים פסולים – כפי שהוכר ע"י הפסיקה – יכול הדבר להביא לפסלות ההודיה.

 

כיום בחקירות רבות, בעיקר אלו המבוצעות בגין עבירות חמורות, ישנה חובת הקלטה של החקירה, דבר המצמצם לכאורה היכולת לנקוט באותם אמצעים פסולים. יחד עם זאת, הרי שלא כל שהות החשוד במעצר מוקלטת, כך שלא ניתן לדעת בוודאות את הנעשה איתו בכל רגע נתון.

 

פעמים רבות אדם מודה בחקירתו הודיית אמת, ואולם בידיעתו או שלא בידיעתו הוא גורם בכך לביסוס התיק נגדו, שלולא הודאה זו לא היה יכול לעמוד. פעמים הדבר נובע אך ורק מתוך היותו אדם נורמטיבי בדרך כלל, שכאשר הוא עומד פתאום מול גורמי אכיפת החוק, הוא אינו מסוגל לשקר ולכן הוא מתוודה ומספר את האמת. פעמים אחרות אדם מודה, והדבר נפוץ דווקא בעבירות חמורות, מתוך רגשות אשם וחרטה. מצב כזה אינו רצוי מבחינת אותו אדם. גם בעניין זה נודעת חשיבות להיוועצות בעורך דין פלילי מנוסה כבר בתחנת המשטרה או אף לפני כן.

 

הודאה מחוץ לבית המשפט אינה מספיקה לבדה להרשעה, כי אם צריכה להימצא לה תוספת ראייתית.

 

הודאה בבית המשפט

 

להבדיל מהודאה במשטרה, הרי שהודאה בבית המשפט מביאה, ככלל, להרשעה אוטומטית.

 

בתחילת ההליך הפלילי בתיק העיקרי נשאל הנאשם לתשובתו לכתב האישום – באם הוא מודה או כופר. למעשה כבר עת נשלח כתב האישום בדואר קיימת האופציה להודות בכתב על גבי טפסים המצורפים שם.

 

בשלב זה חשוב ביותר להיות מלווה בעורך דין מאחר וגם אם הודה אותו אדם בתחנת המשטרה, או אם מכלול התיק הינו כזה בו בסופו של יום יהיה עדיף להודות, הרי שקיימות פעולות שניתן לבצען שיש בהן להוביל למיקסום תוצאות ההליך.

 

קיימים דברים רבים, גם כאשר המסלול יוביל להודיה בסופו של יום, שניתן לבצעם, שיש בהם לשנות תוצאות ההליך מקצה לקצה. בכך כלולה האומנות של ניהול מו"מ השגת חומרים קריטיים הן להצגת המקרה הן להצגת העושה, ודברים רבים נוספים, שעורך דין יצירתי מנוסה וחריף יבחר לעשותם, טרם מתן המענה לבית המשפט.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.