"עבודות שרות" הינן אחת מדרכי הענישה הקבועות בחוק. המדובר בעונש המוגדר כעונש מאסר, אך המדובר במאסר שאינו מרוצה מאחורי סורג ובריח, אלא על דרך של ביצוע עבודות, מהלך התקופה שנגזרה, במקום ציבורי.

 

למעשה, המחוקק קבע עונש, המהווה ענישת ביניים, בתיקים בהם מחד, בית המשפט מעוניין להשית מאסר, בשל חומרת העבירה, אך מאידך, בשל נסיבות שונות, שבתיק עצמו או באדם העומד לדין, מעדיף בית המשפט שלא להושיב אותו אדם מאחורי סורג ובריח, על כל המשתמע מכך.

 

מבחינה פיזית, אף שמדובר בעונש מאסר, האדם המרצה עונש זה ממשיך להתהלך חופשי ולחיות בביתו הוא, למעט אותן שעות, מידי יום, בהן עליו לבצע עבודות השרות.

 

אין להתבלבל בין עונש עבודות שרות שהינו מאסר ומשכו חודשים על בסיס ימי עבודה מלאם בעבודה יומיומית, לבין עונש של"צ (שרות לתועלת הציבור) שנחשב אחד העונשים הקלים ועניינו ביצוע שעות עבודה, כפי שנקבע, שיש לסיימן מהלך תקופה קצובה.

 

יצוין עוד, כי קיימת מחלוקת לא פשוטה, לעניין משך עבודות השרות המקסימאלי הרצוי. כיום, העונש המקסימאלי שניתן להשית, במסגרת עבודות השרות, הינו חצי שנת מאסר, כאשר יש הדוגלים בהארכת פרק זמן זה, על מנת לאפשר הטלת עבודות שרות בטווח רחב יותר של מקרים, בהם עונש בן חצי שנה אינו הולם את חומרת המקרה, ואז אין מנוס מהטלת מאסר ממש.

 

יש לזכור, כי ישנן עבירות, אשר במהותן נראה כי עונש עבודות שרות הינו הולם במיוחד לגביהן, כגון עבירות גרימת מוות ברשלנות. מנגד נראה, כי התקופה המקסימאלית אינה מוארכת עד כה, מתוך החשש בקושי שיווצר בריצוי עבודות שרות משך תקופה ארוכה, בשים לב לקשיי הפרנסה וקשיים אחרים שיתעוררו במצב שכזה. עדיין נראה כי כל קושי שיתעורר, קשה ככל שיהיה, הינו פחות בחומרתו מן הקושי שבכניסה למאסר ממש.

 

יצוין, כי מי אשר לא עומד בתנאי עבודות השרות – נעדר או מתרשל, או מי שנפתח תיק נוסף כנגדו מהלך תקופת ריצוי העונש – קמה סמכות לנציב בתי הסוהר, להורות כי ישלח לסיים ריצוי העונש מאחורי סורג ובריח. על מנת להתנגד להחלטה זו, יכול אדם להגיש עתירת אסירים. כמו כן, מי שנגזר דינו בתיק אחר, תוך כדי ביצוע עבודות שרות – קמה לבית המשפט הסמכות להורות על הפסקת ביצוע עבודות השרות וריצוי היתרה בכלא.

 

על מנת לגזור עונש עבודות שרות, על בית המשפט לקבל חוות דעת מאת הממונה על עבודות השרות – גוף השייך לשרות בתי הסוהר – לפיה אותו אדם כשיר לביצוע עבודות השרות. כך למשל, פעמים נערכות במקום בדיקות שתן, ואדם הנמצא משתמש בסמים, אינו כשיר לביצוע עבודות שרות.

 

כאשר אדם עומד לדין וישנו מאסר על תנאי כנגדו מתיק אחר, קיימת משמעות לאורך המאסר על תנאי מבחינת השאלה באם ניתן יהיה להפעילו בעבודות שרות ולא במאסר ממש. כמובן שהדבר אפשרי אך ורק אם אורך המאסר על תנאי הינו עד חצי שנה.

 

בתיקים חמורים יחסית, בהם קיימת סכנה לכניסת הנאשם למאסר ממש בשל חומרת התיק, השאיפה פעמים רבות תהיה, באם לא ינוהל התיק להוצאת חפות הנאשם לאור, לסיום התיק בעונש של עבודות שרות. במצב שכזה על הסנגור המטפל לגבש אסטרטגיה שתמקסם הסיכויים להגעה לתוצאה האמורה למרות חומרת התיק.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.