כאשר אדם נלקח או מוזמן לחקירת משטרה, בעיקר כאשר הוא נקרא לחקירה כחשוד, ולא כעד (אך לפעמים גם אז), היוועצות עם עורך דין טרם החקירה, הינה קריטית עבורו להמשך התנהלות החקירה והתיק, ופעמים, היוועצות כזו, יכולה למנוע המשך ניהול החקירה, או ההליכים, כנגד אותו אדם.

 

קיימים שני מצבים מרכזיים אפשריים בעניין זה – האחד, כאשר אדם מוזמן לחקירה – טלפונית או בכתב והוא אמור להגיע לחקירה בכוחות עצמו. אז, קל יחסית, לאותו אדם, לפנות לייעוץ לפני החקירה הצפויה.

 

המצב השני הינו, בו נלקח האדם במפתיע ע"י המשטרה – אם הוא מעוכב, או כעצור, לתחנת המשטרה לחקירה. במצב זה יכול אותו אדם לבקש מחוקריו, להיוועץ בעורך דין טרם החקירה, והייעוץ יעשה בתחנת המשטרה.

 

יוער כי למעשה גם באפשרות הראשונה שלעיל יכול אדם לאחר שהגיע לחקירה אם בתחילתה אם במהלכה לבקש להוועץ בעו"ד אך כמובן שבמצב בו הוא מוזמן מראש קיימת עדיפות מכרעת לביצוע ההוועצות מבעוד מועד ולא בתחנת המשטרה. ראשית, כאשר יוועץ מראש הדבר לא יהיה ידוע לחוקריו והדבר בהחלט יכול להשפיע על מידת המהיימנות שייחסו לחקירתו שנית מבחינת סד הזמנים אין להשוות הוועצות בזמנים מוגבלים ובלחץ המעמד של קיום החקירה בתחנת המשטרה על פני היוועצות נינוחה מראש.

 

גם אם לא יבקש האדם מיוזמתו את הדבר, הרי שכחלק מהאזהרה המוקראת לו בתחילת החקירה, נמסרות לו זכויותיו, בהן הזכות להיוועץ בעורך דין.

 

בעבר לא הקפידו על קיום הזכות, ולרוב היו מאפשרים קיום ההיוועצות, בכוונת מכוון, רק לאחר שנגבתה גרסתו הראשונית של אותו אדם, כך שהתועלת מאותו ייעוץ, אף שקיימת גם אז, הייתה פחותה בהרבה.

 

בשנים האחרונות נפסק ע"י בית המשפט העליון, כי פגיעה בזכות ההיוועצות, יכולה להשליך על קבילות ההודעה שמסר החשוד בחקירתו. כך, אם ביקש אותו אדם להיוועץ והדבר לא ניתן לו ע"י חוקרי המשטרה, יכולות להיות לכך השלכות משפטיות, לעניין יכולת השימוש באותה הודעה/ות שנגבו מאותו אדם.

 

לכן, מאז מקפידה המשטרה  הרבה יותר, על קיום זכות ההיוועצות, באם החשוד חפץ בכך.

 

עדיין, עפ"י חוק, קיימות נסיבות בהן יכולה המשטרה למנוע את זכות ההיוועצות מטעמים שבחקירה בהתקיים תנאים מסוימים ובהתאם לאישור קצין עפ"י הקריטריונים הנקובים לכך בחוק. מן הסתם, בדבר נעשה שימוש רב יותר כאשר מדובר בחקירות בעבירות חמורות במיוחד.

 

אף אם הדבר נעשה בתחנת המשטרה, לא צריך לחשוש מלעמוד על זכות ההיוועצות, מכיוון שכאמור, השלב שלפני מסירת גרסת החשוד הינו קריטי, והיוועצות בשלב זה יכולה לסייע עד מאוד.

 

ההיוועצות נעשית בדיסקרטיות, כאשר עורך הדין והחשוד יושבים ביחידות. עוד יש לזכור, כי על הנאמר באותה היוועצות חל חיסיון עורך דין לקוח כך שאין לחשוש מאמירת הדברים לעורך הדין או מהקלטת השיחה בתחנת המשטרה.

 

ההיוועצות כוללת התייחסות לגרסת החשוד לרבות המלצה או אי המלצה על שמירה על זכות השתיקה. כן כוללת ההיוועצות התייחסות לפעולות חקירה נוספות אפשריות. עוד כוללת ההיוועצות נושא נסיונות המשטרה להוציא הודאה מהחשוד אם בחקירתו אם באמצעים אחרים. כמו כן ישנה חשיבות להסבר ההליך החקירתי והמשפטי בו נתון אותו אדם, במיוחד לאדם שאינו מורגל בכך. כן קיימת חשיבות רבה לחיזוק אותו אדם מבחינה נפשית מאחר ומדובר במעמד מאוד קשה שמועצם עוד יותר כאשר מדובר בחשוד שנתון במעצר וככל שהחקירה נוגעת לעבירות חמורות שאז הלחץ מצד המשטרה יהיה קשה יותר.

 

בכל הנתונים האמורים ליווי צמוד של עורך דין העוסק בתחום הפלילי יכול לסייע רבות.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.