התיישנות הינו מונח משפטי, שעניינו, כי בחלוף תקופה מסוימת, פוקעת האפשרות לתבוע, להעמיד לדין, או לרצות עונש שנגזר. המונח קיים הן במשפט האזרחי הן במשפט הפלילי.

 

לעניין המשפט הפלילי, קיימת התיישנות של עבירה, או התיישנות של עונש.

 

התיישנות של עבירה, משמעה, כי בחלוף תקופה ממועד ביצוע העבירה, הנקובה בחוק, לא ניתן יהיה להעמיד לדין אדם בגינה.

 

החוק מבחין לעניין זה בין סוגי עבירות, בהתאם לרמת הענישה המקסימלית הקבועה בצידן.

 

החוק חילק ל-4 קבוצות - עבירות חטא, עבירות עוון, עבירות פשע ועבירות פשע שדינן מיתה או מאסר עולם. לגבי כל אחת מההגדרות האמורות מוגדר בחוק מה היא רמת הענישה הכלולה בה, כן קבוע בחוק מה ההתיישנות לגבי עבירות השייכות לאותה קבוצת רמת ענישה.

 

באם בטרם חלוף התקופה הקבועה בחוק להתיישנות העבירה, נפתחה חקירה, בוצעה פעולת חקירה, או הוגש כתב אישום, הרי שכל אחד מאלה עוצר את תקופת ההתיישנות והיא מתחילה מההתחלה. כך, אם לאחרי אותה פעולה תחלוף תקופת ההתיישנות המוגדרת בחוק לגבי, העבירה תתיישן.

 

חשוב לציין, כי מעבר להוראה הכללית האמורה, קיימות הוראות ספציפיות שונות בעניין התיישנות. כך למשל, לעניין קטינים קיימת הוראת התיישנות שונה בתכלית, קצרה בהרבה, שעניינה כל עבירה שהיא שבוצעה על ידי קטין. יחד עם זאת, ליועץ המשפטי לממשלה נתונה סמכות לאשר הגשת כתב אישום, על אף חלוף תקופת ההתיישנות.

 

הוראות מיוחדות לעניין התיישנות קיימות אף בפרק הנוגע לעבירות מין בחוק העונשין, המאריכות תקופת ההתיישנות הרגילה בכל הנוגע לסוגי עבירות מין שבוצעו בקטינים, הרבה מעבר לתקופת ההתיישנות הרגילה.

 

כפי שקיימות הוראות להתיישנות עבירה בחלוף תקופה מסוימת, קיימות אף הוראות להתיישנות ענישה. כך, אם הוטל עונש ולא הוחל ביצועו בחלוף התקופה הקבועה בחוק, שוב אין צורך לבצעו. אם הוחל ביצועו של עונש והופסק, ומיום שהופסק, חלפה התקופה הקבועה להתיישנות, הרי שלא צריך להשלים ביצועו.

 

חובת הסנגור המייצג בכל תיק לבדוק אף נושא זה במסגרת התיק בו הוא מטפל. בהחלט קיימים מקרים בהם בשל טענת התיישנות, נמחק כתב אישום או מזוכה נאשם. פעמים טענות התיישנות מעוררות שאלות משפטיות מורכבות ומתנהל מאבק משפטי בבית המשפט לקבלת טענות ההגנה בהקשר זה, שאם יתקבלו יכול ויבוטל כתב האישום כולו.

 

בתיק עבירות מין בו ייצגתי בעבר העליתי הטענה עקב פרצה שגיליתי בחוק, פרצה שנוצרה עקב שינויי חקיקה רבים הן לגבי הגדרות עבירות הן לגבי הגדרות סעיפי ההתיישנות – הכל בפרק החוק העוסק בעבירות מין. כתב האישום נמחק בבית המשפט המחוזי, חודש במסגרת ערעור בבית המשפט העליון ובסופו של יום שונה ותוקן החוק על מנת לסגור אותה פרצה.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.