ברי כי אחד הדברים החוזרים ונשנים לעניין הרשעה בפלילים, הינו זיהוי מבצע העבירה.

 

כמובן שקיימים תיקים בהם סוגיה זו כלל אינה רלוונטית, למשל כאשר אדם נתפס בכף, או כאשר מדובר במי שהמתלונן נגדו מכירו הכר היטב, זאת ועוד.

 

לצד תיקים אלה, קיימים תיקים רבים, בהם נחקר דבר ביצועה של עבירה, כאשר מבצעה אינו ידוע. במצב זה, יש לגלות מיהו מבצע העבירה, בראיות שיוכיחו זהותו זו, ומעל לכל ספק סביר.

 

ראיות על זהותו של מבצע עבירה יכולות להיות רבות ומגוונות. פעמים נמסר תיאור של אדם שראה את מבצע העבירה. פעמים כאשר יש חשוד על סמך תיאור כזה או על סמך ראיות נוספות, מבוצע מסדר זיהוי תמונות או חי. בנוסף יכולות להיות ראיות דוגמת טביעות אצבע, טביעות נעל, או הותרת ראיית DNA בזירת העבירה, שבאם לא ימצא הסבר להימצאם שם, האדם הנושא אותם יכול ויהיה מואשם בביצוע העבירה. ראיות נוספות לזיהוי מבצע העבירה יכולות להיות באמצעות זיהוי כלי רכב או איכון טל' סלולארי באזור ביצוע העבירה במועד ביצועה.

 

הללו הינן אך דוגמאות, וקיימות ראיות נוספות מסוגים שונים, היכולות להוות נדבך בחשיפת זהותו של מבצע העבירה.

 

הראיות האמורות יכולות להצביע על זיהוי מבצע העבירה ברמות הוכחה שונות שמשתנות בהתאם לסוג הראייה ולעוצמתה במקרה המסוים.

 

בתיקים שונים ולא מעטים, על אף הזיהוי לכאורה, ניתן למעשה למוטט אותו זיהוי, בשל כך שאינו נשען על אדנים מוצקים. זוהי למעשה עבודת הסנגור המייצג בתיקים המבוססים על זיהוי – לאתר ולזהות אותם "חורים" בזיהוי.

 

לאחרונה פנה אלי אדם לשם הגשת ערעור על הרשעתו בדין, בטענה, עליה הוא חוזר מאז נעצר לראשונה, כחשוד בעניין תיק זה, כי לא הוא ביצע העבירה המיוחסת לו.

 

הזיהוי שם התבסס על עדות המתלונן שטען כי הכיר אותו אדם על סמך היותם שכנים. אלא מאי – התברר כי אותו שכן, שלכאורה זוהה על ידו בעת ביצוע העבירה, הינו שכן חדש אותו ראה המתלונן פעם אחת ויחידה כך שאין מדובר בהכרות מוקדמת של ממש. מצב דברים זה חייב לטעמי בחינת הזיהוי במסדר זיהוי, אך המשטרה לא עשתה כן, על אף שבנוסף נתגלו הבדלים בין הפרטים שמסר המתלונן לגבי אותו שכן, לבין הפרטים בשטח.

 

בנסיבות אלו הגשתי ערעור, שעיקרו מתבסס על טענת טעות בזיהוי, טענה שלמעשה, על אף כל שפורט לעיל, כלל לא נדונה בערכאה הראשונה.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.

 
 


עודכן ב: 13/12/2011