כאשר לאדם יש רישום פלילי, פעמים רבות הדבר יכול להפריע לניהול תקין של החיים.

 

כך, ישנם תחומי לימודים אשר יש קושי ללמדם, מאחר ולא ניתן יהיה לקבל רישיון באותו מקצוע,בשל הרישום הפלילי. כמו כן, יש מקומות עבודה, אשר אינם מקבלים לעבודה אנשים עם רישום פלילי, כן קיימים סוגי רישיונות שלא ניתן להוציא כאשר יש רישום פלילי ועוד.

 

ישנן דרכים המאפשרות מחיקת רישום פלילי לאדם ולכך אתייחס להלן.

 

ראשית יש להבחין בין רישום פלילי, לבין המרשם הפלילי. המרשם הפלילי כולל בחובו את כל האינפורמציה הרלוונטית לגבי אדם מסוים בתחום הפלילים, כולל תיקים פתוחים ותיקים סגורים. רישום פלילי הינו חלק במרשם הפלילי שעניינו עפ"י רוב הרשעות בדין.

 

ככלל, האינפורמציה המותרת בחשיפה בפני גורמים שונים, הינה בעיקר רישום פלילי ולא מידע אחר מן המרשם. יחד עם זאת, קיימים גופים מסוימים, אשר להם סמכות עפ"י חוק לקבל מידע מן המרשם, שאינו רישום פלילי.

 

מבחינה פרקטית, קיים קושי, אשר מתעורר כאשר אדם מתבקש להמציא למקום עבודה פרטי, את המרשם הפלילי שלו. למקומות עבודה פרטיים ככלל (למעט חריגים) אין סמכות בדין לצפות במרשם הפלילי של אדם. מקומות העבודה הפרטיים נוהגים לעקוף זאת ע"י כך שהם מבקשים מן המועמד שלו הזכות להוציא המידע בעצמו, שלכל אדם הזכות לעשות כן ולמסרו להם.

 

ישנן דרכים לגיטימיות להתמודד עם בעיה זו, כשהבסיס לכך הינו, כי אותה בקשה/דרישה להמצאת המרשם, למעשה אינה לגיטימית.

 

יצוין, כי הן לגבי רישום פלילי, קרי מידע לגבי הרשעות, והן לגבי מידע אחר מן המרשם, ניתן לפעול על מנת למחוק אינפורמציה מן המרשם.

 

ראשית, בחלוף זמן, נמחק מידע מן המרשם באופן אוטומטי אולם הדבר עורך שנים ארוכות, כאשר הזמן משתנה בהתאם לסוג הרישום במרשם, לסוג העבירה ועוד. יוער, כי באם מורשע אדם לפני שנמחקה הרשעתו הקודמת, לא תמחק ההרשעה מן המרשם.

 

שנית, ניתן לטפל בקיצור תקופות המחיקה ללקוחות אשר אינם חפצים להמתין שנים ארוכות לאותה מחיקה אוטומטית, הן למחיקה של הרשעות, הן למחיקה של רישום משטרתי של תיקים סגורים.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.