שלב הטיעונים לעונש, הינו השלב המתקיים, אם ולאחר שמורשע אדם בדין. הרשעה זו יכולה לבוא בהתאם להודיה, או לאחר ניהול הוכחות.

 

שלב הטיעונים לעונש מורכב משלב של עדויות וראיות אחרות לעונש, ולאחר מכן משלב של טעוני עורכי הדין המייצגים.

 

באם הוזמן תסקיר שרות המבחן, הרי שהוא מומצא ע"י שרות המבחן לבית המשפט, לקראת מועד הטיעונים לעונש, הוא מהווה אחת הראיות לעונש, והצדדים מתייחסים לאמור בו בטיעוניהם. תסקיר מוגש אם בהתאם להסכמת הצדדים אפ בהתאם לצו ביהמ"ש לבקשת ההגנה, או כאשר קיימת חובה בהזמנת תסקיר עפ"י חוק.

 

הראיות לעונש יכולות לכלול - כל מה שרלוונטי לעניין העונש ומותר בדין. בכך כלולות הן ראיות חפציות, הן עדויות. ראיות חפציות מטעם התביעה יכולות להיות לדוגמה – הגשת הרישום הפלילי בעניין אותו אדם, הגשת תמונה של הנפגע ופגיעתו כאשר מדובר בעבירת אלימות ועוד. הסנגוריה לעומת זאת יכולה להגיש בין השאר - תעודות לימודיות או הצטיינות, מכתבי המלצה למיניהם וכיוצ"ב. עדים המובאים הינם בעיקר כאלה המכירים את הנאשם ויכולים להעיד דברים חיוביים בעניינו, או עדים מומחים.

 

לאחר שמיעת העדים והגשת הראיות, טוען כל צד את טיעוניו לעניין העונש. הטיעונים נסובים על האדם עצמו – עברו, חייו, נסיבותיו האישיות, על העבירה שביצע, והנפגעים ממנה, על שיקולי ענישה והעונש הצריך להיגזר מהם ועוד. בסיומם של הטיעונים אומר הנאשם עצמו את דברו – שלו שמורה זכות המילה האחרונה.

 

כאשר ישנה הסכמה בין הצדדים לעניין העונש, הטיעון לעונש יהיה מצומצם וככל שהמחלוקת רחבה יותר, כך יהיה הטיעון לעונש מורכב יותר.

 

עבודת הסנגור, כאשר הטיעונים פתוחים, קרי כאשר אין הסכמה לעניין העונש, הינה קריטית ובהחלט הרבה תלוי ביכולת השכנוע ובקו ההגנה והטיעונים שיפרוש הסנגור, שיש בהם הפוטנציאל לשנות הענישה בצורה משמעותית ביותר.

 

בימים האחרונים הסתיים תיק אלימות חמור בו ייצגתי, שהנאשם הואשם בו בגרימת חבלה חמורה, לאחר שדלק אחרי המתלונן, כשבידו כלי משחית מסוכנים, הכה אותו עם אותם כלים, וגרם לו לפגיעות גופניות.

 

מדובר בנאשם שעבר הליך גמילה ושיקום ארוכים ומשמעותיים ביותר, לאחר שנים של כניסה ויציאה מבתי הכלא. בנסיבות אלו עתרתי לאמץ המלצת שרות המבחן להטלת עונש של מבחן, שמשמעו, שיחות ופיקוח שרות המבחן מהלך תקופה. אם מפר אדם אותו מבחן, הרי שניתן לשפטו מחדש. התביעה לעומת זאת עתרה לעונש מאסר בפועל. במצב זה התקיים טיעון לעונש משמעותי, במהלכו הוגשו ראיות, נשמעו עדים, ובסופם טיעונים מורכבים לעונש. העונש שנגזר בסופו של יום – שלושה חודשי עבודות שרות.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.