עבירות סמים הינן עבירות בהתאם לחוק נפרד העוסק בנושא, הוא פקודת הסמים המסוכנים.

 

 

סוגי עבירות הסמים הינם שונים ומגוונים וכך גם הענישה בנושא. הרף התחתון של עבירות הסמים הינן עבירות של שימוש עצמי, ואילו הרף העליון הינן עבירות של סחר בסמים, או יבוא, שניתן לומר כי הינה עבירת הסמים החמורה ביותר.

 

 

חומרת התיק איננה נלמדת רק מסוג העבירה. קריטריונים נוספים לעניין זה, אף שאינם מופיעים בחוק, הינם סוג הסמים, כאשר ההבחנה המשמעותית הינה בין סמים קלים לבין סמים קשים וכן כמות הסמים. כמובן שקיים קריטריון נוסף הרלוונטי לכל תיק פלילי, והוא, כמות המקרים המיוחסת באותו כתב אישום.

 

 

כל הקריטריונים הללו מבחינים בין תיקים שונים בחומרתם בכל הנוגע לעבירות סמים, כאשר ההשלכות הינן רבות – הן לעניין שאלת המעצר, הן לעניין שאלת העונש.

 

 

יצוין, כי למעשה בפקודה האמורה עצמה, אין הבחנות משמעותיות בין העבירות השונות שדין רובן הינו עונש מקסימלי בן 20 שנות מאסר, כך למשל גם לגבי סחר ויבוא וגם לגבי החזקה שאינה לצריכה עצמית. ואולם, בפרקטיקה, נוצרה הבחנה כאמור ביחס לאותם קריטריונים שתוארו, וכמובן אף בהתאם לנסיבות הספציפיות של הנאשם ונסיבות המקרה.

 

 

יש לציין, כי לגבי עבירות סמים, קיימות הוראות עונשיות ספציפיות המיוחדות לתחום זה בלבד. כך, קיימת הוראת חילוט ספציפית בפקודה זו, לגבי חילוט רכוש אשר נועד לשמש לביצוע העבירה, או שאפשר ביצועה, או שהושג כשכר עבירה, או כתוצאה מביצועה. ענישה זו אפשרית באם הורשע אדם בביצוע עבירה של עסקת סמים, שהינה עבירה שהעונש עליה הינו 20 שנים או יותר.

 

 

הוראות עונשיות אחרות הינן פסילת רשיון נהיגה, פסילת רישיון לעסוק במקצוע, אם העיסוק בסמים קשור בעיסוק באותו מקצוע וכן אפשרות לסגירת מקומות הפתוחים לציבור שבו בוצעה עבירה.

 

 

נושא נרחב נוסף הקשור בעבירות סמים, אך לא רק בהן, הוא נושא הגמילה מסמים, שגם לו השלכות משמעותיות ביותר על ההליך הפלילי. פעמים רבות "פתח המילוט" מענישה משמעותית בתיק סמים הינו הליך גמילה המלווה את התיק הפלילי בטענה כי עבירות הסמים, גם כאשר אין מדובר בשימוש עצמי, בוצעו על רקע התמכרות הנאשם לסם. ההחלטה באם לשלוח את הלקוח לגמילה כרוכה כמובן בעמדת הלקוח אך גם בעבודת הסנגור מאחר ולא תמיד ניתן בנקל לעשות כן וכן בשל כך שהדבר אף תלוי במכלול השיקולים האחרים לעניין ניהול אותו תיק מסויים.

 

 

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.
 


עודכן ב: 14/03/2012