המשפט הפלילי עוסק ברובו הגדול במצב בו המדינה אוכפת את נורמות ההתנהגות שקבעה עלי חוק, כנגד אדם שהפר מי מהן. מתלונן בתיק, או כל אדם אחר המגיש תלונה, אינו צד בעניין. הוא אך מביא דבר ביצוע העבירה לידיעת המשטרה, ומספק ראיות לביצוע אותה העבירה.

 

יוער, כי אמנם, קיימים מצבים בהם דבריו ו/או עמדתו של אותו מתלונן, יילקחו בחשבון, במסגרת ניהול ההליך, וכיום הדבר אף מעוגן בחוק, אך עדיין המתלונן אינו בגדר צד לעניין.

 

התיק שיתנהל, אם יוחלט להגיש כתב אישום, הינו אישום בו מאשימה המדינה אדם או אף חברה, והצדדים בתיק הינם המדינה מן הצד האחד, ואותו נאשם מן הצד השני.

 

לעניין זה קיים חריג, הנקרא – קובלנה פלילית. קובלנה הינו מונח, המציין הליך פלילי המוגש ע"י אדם פרטי, ולא ע"י מדינת ישראל.

 

המדובר במצב בו עפ"י חוק, קמה סמכות לאדם פרטי, להיכנס בנעלי המדינה, ולהגיש תיק פלילי כנגד אדם אחר. אדם יכול לעשות כן מלכתחילה, או לאחר שהגיש תלונה במשטרה, שהוחלט לסגור התיק בעניינה.

 

יודגש, כי המדובר בהליך פלילי לכל דבר ועניין, כך שאם יורשע האדם נגדו הוגשה הקובלנה, יהיה צפוי לעונשים מן החוק הפלילי, בהתאם להחלטת בית המשפט הדן בעניין. כך, האדם הבוחר להגיש קובלנה, אינו מעוניין בסעד כספי במסגרת זו, אלא בכך שאותו אדם, נגדו הוא קובל, יבוא על עונשו.

 

לא בכל מקרה בו מבוצעת עבירה פלילית, יכול אדם להגיש קובלנה. החוק מגדיר מתי הדבר אפשרי, כאשר נקבעה רשימת עבירות, שרק כאשר מדובר באחת מהן, האופציה קמה.

 

יצוין, כי עם הגשת קובלנה, נשלח העתק לפרקליט המחוז, שזכאי להחליט להעביר ניהול התיק לידי המדינה, ולהגיש כתב אישום, על פני הקובלנה שהוגשה. אז, ינוהל העניין כהליך פלילי רגיל, לא ע"י הקובל, אלא ע"י המדינה, באמצעות נציג מטעמה.

 

כמו כן כל ההוראות הנוגעות לניהול דיון פלילי המוגש ע"י המדינה חלות גם לגבי קובלנה והאדם שמגיש אותה יכול לפעול במסגרת האפשרויות שבחוק.

 

בימים אלה פנה אלי אדם שהגיש והתחיל לנהל קובלנה בעצמו ללא ייצוג עו"ד. בשלב כלשהו הורה לו בית המשפט לשכור שרותי עו"ד, דבר שבהליך קובלנה מותר לבית המשפט לעשות עפ"י חוק. כאן הדבר נעשה לאור קשיים שהתגלעו בהליך עקב אי הבנת הדין.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.

 
 


עודכן ב: 12/06/2012