למשמע המושג – אלימות במשפחה – ניתן היה לחשוב כי המדובר במצבים בהם אישה (עפ"י רוב זו האישה ולא הגבר) נתונה לאלימות ו/או התעללות פיזית ו/או נפשית משך שנים בתוך המסגרת המשפחתית.

 

אלא מה, שהמקרים המגיעים לבתי המשפט של אלימות במשפחה במשמעות זו, אינם כל המקרים, וניתן אף לומר, כי אינם רוב המקרים.

 

במקרים רבים מאוד, צצות לראשונה התלונות בנושא אלימות במשפחה, עם או לאחר תחילת הליכי גירושין. נכון שגם סוג המקרים האמור לעיל – יכול ותעלה בו תלונה ראשונה לאלימות רק לאחר תחילת הליך גירושין, לאחר שלאורך כל השנים שתקה האישה ולא דיווחה.

 

יחד עם זאת, אני בהחלט עדה בעבודתי למקרים רבים, בהם ישנו ניצול ציני של הגשת תלונות בעניין אלימות במשפחה, שמטרתן השגת רווח משני בהליכי הגירושין, כאשר לא תמיד קיימת באמת אלימות, או כאשר היה איזשהו אירוע מינורי יחסית, בו גם המתלוננת לקחה חלק.

 

כיום קיימים אכיפה וטיפול רציניים ביותר בנושא זה, מתוך החשש, שמא יגמר המקרה המסוים באופן טראגי, כפי שקורה מידי פעם, ומתוך חוסר יכולת לדעת בוודאות מתי באמת קיימת סכנה.

 

אמנם בידי המשטרה, רשימת פרמטרים – הנבחנת בכל תיק ותיק בנושא - שאמורה לסייע בידם להעריך רמת המסוכנות באותו מקרה, אך הדבר אינו מוחלט וברור, ובהחלט התחולל תהליך של החמרה לאורך השנים בטיפול בתיקים אלו. החמרה זו מתבטאת, בכמות המעצרים עקב תלונות בנושא, משך המעצר, כמות כתבי האישום המוגשים ועוד.

 

אותו ניצול הקיים בחלק מן המקרים, הינו בין היתר תולדה של הידיעה כי הדברים יטופלו במלוא הרצינות, כאשר המשמעות בפועל היא כמעט תמיד לכל הפחות הרחקת הבעל מן הבית (דבר שיש עימו רווח משני רב בהליכי גירושין) ובמקרים רבים אף מעצר, לעיתים אף מעצר ממושך.

 

למצער ניתן לומר באופן כללי, כי אף אם תלונות הבעל והאישה הינן הדדיות לגבי אלימות, עפ"י רוב תינתן עדיפות לעמדת האישה, וההליכים ינקטו כנגד הבעל. לציין, כי אלימות במשפחה הינה במקרה של בני זוג – לא רק בעל ואישה וכמובן גם אלימות כנגד הילדים.

 

כמו כן יש לציין כי עפ"י דין למעשה מספיקה תלונה של אחר - מילה - מבחינה ראייתית, כדי לסבך אדם בחקירה ואף בכתב אישום פלילי כנגדו.

 

בימים האחרונים ייצגתי במקרה בהתאם למתואר לעיל, בו נעצר אדם חסר עבר פלילי, בן קרוב ל-50, בגין סדרת תלונות שצצה עם פתיחת הליכי הגירושין על ידו. בדיון בו ייצגתי אותו, ובו התבקשה הארכת מעצרו ב-5 ימים נוספים, הוחלט על שחרורו. כמובן שהדבר לא מנע את שהייתו משך 24 שעות במעצר, לרבות לילה בבית המעצר, עד שהובא בפני שופט.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.