עפ"י רוב, הליך פלילי נגד אדם, מושתת על המצאן של ראיות ממשיות כנגדו. על אף האמור, קיימים מצבים חריגים, בהם בהליך פלילי יוגש חומר מפליל כנגד אדם, שאינו עולה לכדי ראיות, ועל אף כך, יכול חומר זה להילקח בחשבון ע"י המותב היושב בדין. "מידע מודיעיני" נכנס לקטגוריה זו.

 

 

משמעו של מונח זה הינו, כי כנגד האדם בעניינו מתנהל ההליך, נמסר מידע מגורם כלשהו, שיש עימו רלוונטיות להליך המתנהל. הדבר הינו פועל יוצא של חלק מעבודת המודיעין, הן במשטרה הן בגופי בטחון אחרים, הניתן באופן סמוי.

 

 

מידע מודיעיני ניתן להצגה בבית משפט, אך ורק במקרים הנקובים בדין בעניין זה, ובהתאם לכללים שנקבעו לכך. כך, ברי כי הדבר אינו אפשרי בכל הליך, מאחר ויש קושי מובנה רב ביותר בהצגת מידע זה. למעשה האדם בו מדובר, אינו יודע מי מסר מידע זה לגביו, ופעמים אף אינו יודע תוכן המידע, כך שהוא מנוע מלהתגונן כראוי כנגד אותם דברים שהושמעו כנגדו.

 

כמו כן, וודאי שמוסר המידע לא מגיע להיחקר בבית המשפט, והמדובר למעשה בשמועה בלבד שהושמעה כנגד אדם, שיכול וכלל אינה אמת. ברור כי פגיעה בזכויותיו של אדם על סמך שמועה, בעייתית היא עד מאוד, ולכן כאמור לא ניתן לעשות שימוש במידע שכזה בכל הליך.

 

 

עדיין, מספר ההליכים בהם ניתן להשתית החלטה בעניינו של אדם, בהתבסס על מידע מודיעיני, רבים הם. לעיתים מדובר בהליכים משמעותיים ביותר, בהם הפגיעה האפשרית באדם, שההליך מתנהל בעניינו, רבה היא.

 

 

דוגמה אחת להליך כזה, הינה דיונים בפני ועדת השחרורים. יש לזכור כי פעמים תקופת השליש של אדם, יכולה להיות תקופה ארוכה ביותר, וכאשר לועדת השחרורים מותר לבסס החלטתה, בין השאר, על מידע מודיעיני – יש בכך בעיתיות רבה.

 

 

דוגמה נוספת להליכים משפטיים, בהם נעשה שימוש נרחב במידע מודיעיני – מעצרי ימים, קרי מעצר לצורכי חקירה. בהגשת מידעים מודיעיניים בהליך זה, אין אף צורך ליידע החשוד או בא כוחו, והמידעים מוגשים לבית המשפט ע"י המשטרה.

 

 

יצוין, כי בבחינת אותם מיידעים מודיעיניים, יש לבחון היטב טיב המיידעים, המועד בו נתקבלו, באם נתקבלו ממספר גורמים, או שמא מגורם יחיד ושיקולים נוספים, ולא למהר לבסס החלטות על מיידעים אלו בשים לב לבעייתיות הרבה הטמונה בכך מבחינת הפגיעה בזכויותיו של אדם. במקרים הרלוונטיים ניתן לתקוף את הנושא באמצעות פתיחה בהליך של הסרת חיסיון.

 

 

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.