מעצרי ימים הינו ביטוי הנהוג לגבי מעצרים טרם הגשת כתב אישום, מעצרים לצורכי חקירה. להבדיל ממעצר לאחר הגשת כתב אישום - מעצר עד תם ההליכים.

 

כאשר המשטרה סבורה כי בחקירה אותה היא מנהלת מתחייבת החזקת החשוד במעצר, היא תעתור בפני בית המשפט בעניין זה.

 

מעצר כזה מתחיל במעצר למשך 24 שעות – או עפ"י צו שופט, או במעצר שוטר, כשאם רוצים להאריכו, יש להביא החשוד בפני שופט.

 

בבקשת המעצר עותרת המשטרה למעצר למשך מספר ימים מסוים. הדיון בשאלת המעצר מתקיים בהתאם לבקשתה ומפורטים בה פרטי העבירה, העובדות המבססות החשד כנגד אותו חשוד ועוד.

 

בשלב זה, תיק החקירה חסוי בפני החשוד ועורך דינו, והדיון מתנהל על פי האמור בבקשה, ובהסתמך על האינפורמציה אותה מעביר החשוד לעורך הדין.

 

לאחר הצגת הבקשה ע"י נציג המשטרה, רשאי עורך הדין המייצג להפנות שאלות לנציג המשטרה. ישנה פרוצדורה בהתאם לה רשאי נציג המשטרה שלא לענות. פעמים אף מוגש דו"ח סודי לעיני בית המשפט בלבד. למצער, השימוש באותה אפשרות שלא לענות, נעשית באופן נרחב מאוד בפרקטיקה, לטעם הח"מ הרבה למעלה מן הצורך.

 

 על עורך הדין המייצג להלחם במהלך הדיון בפרקטיקה זו ולנסות לחשוף אינפורמציה רבה ככל שניתן לגבי החקירה המתנהלת.

 

על מנת שיוארך מעצרו של אדם, צריכות להתקיים דרישות החוק במצטבר – קיומו של חשד סביר, קיומה של עילת מעצר (כגון מסוכנות או חשש לשיבוש החקירה), כן מתחייב כי השלב הינו שלב בו החקירה טרם הסתיימה (למעט חריג של הארכת מעצר בהתאם להצהרת תובע לצורך הכנת כתב אישום ולא לצורכי חקירה). בנוסף, בית המשפט צריך להשתכנע כי לא ניתן להשיג את מטרת המעצר באמצעים פחות דרסטיים, כגון מעצר בית.

 

באמצעות השאלות ששואל עורך הדין את נציג המשטרה, הוא למעשה מנסה להוכיח, כי אחת או יותר מן הדרישות הללו, אינה מתקיימת, שאז יש להורות על שחרורו של החשוד. בסיום אותה חקירה שני הצדדים מסכמים ובעצם אז יכול עורך הדין המייצג לשטוח טענותיו ולנסות לשכנע את בית המשפט להורות על שחרור החשוד.

 

בסיום הדיון יתן בית המשפט החלטתו בבקשה - באם להעתר לה במלואה או בחלקה או לדחותה ולהורות על שחרור החשוד ובאילו תנאים.

 

אם ניתנת הארכת מעצר, הרי שבסיומה על המשטרה להחליט, באם היא בוחרת לשחרר החשוד, או שהיא מבקשת להאריך המעצר שוב (לצורך חקירה או עד תם ההליכים יחד עם הגשת כתב אישום).

 

באם מוארך המעצר ולמעשה מרגע תחילת המעצר שנעשה ע"י המשטרה, קיימת חשיבות קריטית לליווי החשוד ומתן הדרכה צמודה ע"י עורך דינו הן למניעת הודייתו בחקירה או בצורה אחרת כגון בפני מדובב, בפני איש מרות שלא בעת היותו בחקירה ועוד וכן הדרכתו לגבי פעולות חקירה אחרות היכולות להתבצע עת הוא נתון במעצר. אחד הדברים החשוביעם ביותר הינה התמיכה הנפשית שמי שמעולם לא שהה במעצר אינו יכול להבין כמה היא קריטית ומהותית בשלב זה.

  

הצלחה לשחרר החשוד בשלב מוקדם חשובה ביותר והיא יכולה לשנות פני הדברים מן הקצה אל הקצה – ראשית, פוחת לכדי אפס החשש שהחשוד יישבר בחקירה ויודה (אם הודאת אמת אם הודאת שווא), כן עפ"י רוב, המשך ההליכים יבוצעו כאשר החשוד משוחרר – דבר שמעבר לחשיבותו לאותו לקוח, הינו חשוב ביותר לניהול ההליך ולתוצאותיו.

 

במעצר ימים בו ייצגתי בימים אלה התבקש מעצר של מי שפרודתו טענה כי נכנס לבית עת לא היתה במקום והכניס אקונומיקה למי הפה שלה. בסיום הדיון החליט השופט על שחרורו של הלקוח תוך קביעה כי כלל לא מתקיים חשד סביר לכך שביצע העבירה.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.

 


עודכן ב: 18/07/2012