בחוק העונשין קבע המחוקק, עבירה ייחודית בשם "עבירות מין במשפחה". המדובר למעשה בעבירת סל הכוללת עבירות קיימות אחרות, כגון אינוס או מעשה מגונה, כשמתווסף להן רכיב אחד, והוא – כי אותה עבירה בוצעה בתוככי המשפחה.

 

עבירת הסל האמורה, אינה כוללת כל סוגי עבירות המין הקיימות בחוק, אלא חלק מהן, ובלבד שבוצעו בתוך המשפחה. ההוראות העונשיות שנקבעו בצד אותן עבירות כאשר בוצעו במשפחה, מחמירות ביחס להוראות העונשיות לגבי אותן עבירות, כאשר לא בוצעו בתוך המשפחה.

 

הכוונה הינה לאיסור גילוי עריות, אך במובן רחב של המונח, זאת מאחר והגדרת החוק ל"בן משפחה" בהקשר זה רחבה ביותר, ואף הורחבה עוד בפסיקה, כך שגיסים, דודים וכד' גם כלולים בהגדרה זו. כן כלולים אחים חורגים או בני זוג של הורים. אף אדם האחראי על חסר ישע, המבצע עבירות מין באותו חסר ישע – סעיף החוק הנוגע לביצוע עבירות מין, תוך קרבה משפחתית, חל עליו.

 

אף שההגדרה הינה – עבירות מין במשפחה – הרי שככל הנוגע לנפגע, הכוונה הינה בעיקר לקטינים (גיל 18) ובמקרים של חלק מן העבירות הורחבה ההגדרה, כך שמדובר במי שנפגע עד גיל 21 שנים. יצוין, כי בהתאם לכך קיימים מצבים של עבירות מין במשפחה, שאינם נכללים במסגרת סעיף זה, כך למשל, אינוס של בת זוג, אף שהינה בת משפחה, אך לא לפי הגדרת הסעיף, שמטרתו כאמור, הגנה על קטינים הנפגעים בתוככי המשפחה.

 

יש לציין, כי קיים טווח רחב של עבירות מין בתוככי המשפחה – הן מבחינת רמת הקרבה, הן מבחינת סוג המעשים, הן מבחינת משך ביצוע המעשים, פעמים מדובר בעבירות שבוצעו מהלך שנים ארוכות בטרם גילוין.

 

בשל כך קיימת הוראת התיישנות ספציפית לעבירות מין במשפחה, שמשכה ארוך מן ההתיישנות בעבירות מין אחרות.

 

אציין כי ייצגתי בלא מעט מקרים של עבירות מין במשפחה, כשהתיקים היו שונים מאוד זה מזה, החל ממקרים בהם בוצעו מעשים מגונים ע"י גיס או דוד, המשך בתיקים של גילוי עריות בין שני אחים וכן בתיקים של עבירות מין שביצע סב בנכדיו או אב בבנותיו, מהלך שנים.

 

מדובר בתיקים רגישים ביותר שלעיתים עלולים להסתיים בענישה מחמירה כך שקיימת חשיבות מכרעת לאופן ניהולם ע"י עוה"ד המייצג על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות בהליכים אלו.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.