שירות המבחן הינו גוף המעורב בהליכים פליליים רבים. לגבי קטינים המעורבות של שירות המבחן רבה מאוד ולמעשה שירות המבחן מעורב בתיק החל ממעצרו או חקירתו של הקטין ועד לסיום ההליך ופעמים רבות גם לאחריו. אף אצל בגירים קיימת מעורבות לא מועטה של שירות המבחן בהליכים פליליים.

 

לעניין קטינים מתקיים ליווי שירות המבחן למעשה מן המעצר הראשוני ולאורך הליכי המעצר כאשר לפרקים מוגש/ים תסקירי שירות מבחן. קיימת אף אפשרות לפיקוח ואף השגחה של קצין מבחן על הקטין כמו כן קטינים מופנים לשירות המבחן טרם החלטה סופית לעניין הגשת כתב אישום בעניינם למתן חוות דעת והמלצת שירות המבחן בנושא.

 

לגבי בגירים קיימים הליכים מקבילים דומים. לגבי מעצר – רק כאשר מדובר במעצר עד תם ההליכים נהוג כי בחלק מן המקרים מערב בית המשפט את שירות המבחן הן עפ"י בקשת עוה"ד הן ביוזמת בית המשפט עצמו ואולם אין חובה לעשות כן והדבר נתון לשיקול דעתו של בית המשפט.

 

אף לגבי בגירים קיימת אופציה של הפניה לשירות המבחן לפני הגשת כתב אישום על מנת לבחון המלצת שירות המבחן לסגירת התיק בכפוף לטיפול אך למעשה הדבר נעשה בעיקר ביוזמת רשויות התביעה היות ומדובר בשלב מקדמי. קיימת אופציה אף שאינה נפוצה לעשות כן בהסכמת הצדדים אף לאחר שהוגש כתב אישום על מנת לבחון מחיקתו.

 

מעבר לכך, אם מורשע אדם בדין, קיימת אופציה להגשת תסקיר שירות המבחן לעונש. אצל קטינים הדבר הינו בגדר חובה, כך אף אצל בגירים צעירים באם מבקשים להשית עליהם מאסר בפועל – עד גיל 21 ומעבר לכך הדבר נתון לשיקוליהם של הצדדים לדין ולהחלטת בית המשפט בעניין.

 

שירות המבחן אף מעורב בעריכת תכניות טיפול שונות ומגוונות אם תוך כדי ניהול ההליך אם לאחריו במסגרת הטלת צו נבחן כאחת מדרכי הענישה הקיימות בחוק ובפעילות שמטרתה שיקום האדם העומד לדין.

 

חשיבות הדרכה וליווי עורך דין בעת עריכת התסקיר 

 

יצוין כי כאשר נשלח אדם אל שירות המבחן לשם עריכת תסקיר בעניינו קיימת חשיבות מרובה להדרכה וליווי של עורך הדין המטפל בתיק.

 

הדרכה שכזו טרם הפגישה עם קצין/ת המבחן יכולה להיות קריטית לתוצאות ההליך מאחר והמלצת שירות המבחן בתסקיריו הן לעניין מעצר הן לעניין עונש – יש לה משקל נכבד בשיקולי בית המשפט. אדם שיגיע לא מוכן לאותה פגישה עלול בתם לב לומר דברים שעלולים להיות לו לרועץ או שלא לומר דברים שיכולים לסייע לו.

 

שירות המבחן בוחן הן את העבירה שבוצעה חלקו והתייחסותו של אותו אדם אליה והן את נסיבותיו האישיות של אותו אדם.

 

על עורך הדין המייצג לא רק להדריך את הלקוח למפגשים עם שירות המבחן אלא אף להמציא לשירות המבחן ניירת ו/או אינפורמציה רלוונטית אחרת היכולה לסייע כמו גם לעמוד בקשר ישיר עם שירות המבחן בעצמו על מנת לקדם את התיק.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.