לא אחת אנו פוגשים במשרדנו נאשמים אשר הוגש נגדם כתב אישום בנהיגה בשכרות זאת מחמת סירוב לבצע את בדיקת "הינשוף". נהג אשר נתבקש על ידי שוטר לבצע את בדיקת "הינשוף", ולא נעתר לדרישה יואשם בעבירת הסירוב.

 

אך מה דינם של נהגים אשר אינם מסכימים להיבדק עת שנתבקשו באופן מיידי, אולם כעבור מספר דקות חזרו בהם וכן מעוניינים לבצע את הבדיקה?

 

לחזרה מסירוב סיבות רבות ומגוונות, בין היתר על מנת למשוך זמן מתוך מחשבה כי ככל שיחלוף הזמן כך תרד כמות האלכוהול, אך נדמה כי הסיבה הנפוצה ביותר הינה לחץ רב בו שרוי הנהג שחווה מפגש מסוג זה בפעם הראשונה בחייו ואינו יודע כיצד לנקוט.

 

באירועים רבים פניית הנהג לשוטר בבקשה לחזור בו מסירובו הראשוני, ולאפשר לו לבצע את הבדיקה, נתקלת בהתנגדות מצד השוטרים, וכפועל יוצא מוגש כתב אישום.

 

הפסיקה דנה לא אחת בסוגיה זו ונדרשה להכריע האם מדובר בסירוב כמפורש בחוק, או שמא יראו את הנאשם כמי שהסכים לבצע את הבדיקה לאור התפכחותו ובקשתו, גם אם המאוחרת, לבצע את הבדיקה כך שלמעשה ריפא את הפגם. מכאן כי חוסר היענות השוטר לאפשר לנהג לחזור מסירובו יש בה כדי להכשילו.

 

לפי הפסיקה יש לאפשר לנהגים לחזור מסירובם הראשוני

 

מעיון בפסיקה עולה, כי מוסכם למעשה, הן על התביעה והן על בתי המשפט, כי יש לאפשר לנהגים לחזור מסירובם ולאפשר להם לבצע את הבדיקה, וזאת כל עוד לא חלפו מעל ל-15 דקות מאז סירובם הראשוני, כאשר ישנם אף מקרים בהם ניתן לאפשר להם גם בחלוף 30 דקות מרגע הסירוב הראשוני. גם במקרים בהם השוטר החל למלא את הטפסים, היה עליו לאפשר לנהג לחזור מסירובו ולאפשר לו לבצע את הבדיקה.

 

נהגים רבים מואשמים בעבירת הסירוב אף שאינם מבטאים באופן מפורש בפני השוטר את חוסר רצונם לשתף פעולה ולהיבדק, אלא בהתנהגותם הינם נחשבים למסרבים.

 

במקרים אלו, על עורך הדין מוטלת האחריות לבדוק האם התנהגותם של הנהגים עולה כדי סירוב או שמא השוטר או מפעיל הינשוף בחוסר מקצועיותו, הינו הגורם לאי קבלת תוצאה בבדיקת הנשיפה.

 

כך למשל, בדיקות שנכשלו עקב בעיות טכניות במכשיר למרות שהנבדק נשף כמות אוויר שחוצה את הרף המינימלי; סיבה נוספת הינה סיבה רפואית אמיתית ומוכחת לאי יכולתו של הנבדק לנשוף כנדרש וזאת בהמצאת תעודה רפואית במהלך המשפט שתוכיח את הבעיה הרפואית.

לפיכך, אם הועמדת לדין בגין נהיגה בשכרות בשל סירוב לבצע בדיקה, אל תרים ידיים ופנה למשרד עו"ד המתמחה בתחום התעבורה, על מנת לבחון את התנהלות השוטר במהלך האירוע לשם השגת זיכוי בתיק.

 

מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.