בימים אלו אנו עדים לשינוי במדיניות האכיפה של המשטרה כלפי המשתמשים בקנאביס. לא מן הנמנע כי שינוי המדיניות יוביל לצריכה מוגברת של משתמשים בחומר הקנאביס וכפועל יוצא ייחשפו נהגים רבים לעבירת הנהיגה תחת השפעת סמים/ נהיגה בשכרות.

 

עבירת הנהיגה תחת השפעת סמים מוגדרת בסעיף 64 לפקודת התעבורה "אדם אשר נוהג ובגופו שרידי סם מסוכן יחשב כמי שנהג שיכור", בצידה של עבירה זו פסילת מינימום של רישיון הנהיגה לתקופה של 24 חודשים לצד רכיבי ענישה נוספים כגון: מאסר מותנה, פסילה על תנאי וקנס. יובהר כי עונשים אלו צפויים כאשר המדובר בעבירה ראשונה מסוגה, שכן בעבירות חוזרות מתחמי הענישה מחמירים הרבה יותר וכוללים אף מאסרים בפועל.

 

בחלק ניכר מהתיקים מסוג נהיגה תחת השפעת סמים, עוברים הנהגים בהצלחה את מבחני הביצוע או בשמה המקצועי - "בדיקת מאפיינים". בדיקת המאפיינים הינה התרשמות השוטר מהנבדק ובדיקה קוגניטיבית המבוצעת על ידו בשטח לנהג אשר נדרש לבצע מספר פעולות כמו הליכה בקו ישר, נגיעה באף ועוד.


הואיל וחלק לא מבוטל מהנבדקים עשו שימוש בחומר הקנאביס שלא בסמוך לנהיגתם, הם סבורים כי אין סיכון בנהיגתם ובמקרים רבים כאמור עוברים את בדיקת המאפיינים בהצלחה. אולם החוק אינו מתייחס למועד השימוש בקנאביס עובר לנהיגה, אלה רק לשאלה האם בנקודת הזמן בו נהג החשוד היו בשתן/ דם שרידי סם - ככל שהתשובה חיובית יוגש כנגד הנהג כתב אישום.

 

על מנת לערוך לנהג בדיקת שתן/ דם לצורך איתור סם בגופו על השוטר להתרשם כי מתקיים חשד סביר שהנאשם נוהג תחת השפעת סמים.

 

מבחן התגבשות חשד סביר


בית המשפט בוחן באופן אובייקטיבי את סבירות שיקול דעתו של השוטר בשאלה האם היה מקום לקבוע כי בנסיבות המקרה התגבש חשד סביר כי הנהג נמצא תחת השפעה של סם מסוכן בעת נהיגתו המקנה זכות לדרוש בדיקת שתן/ דם.


ככל וייקבע בבית המשפט כי לא היה חשד סביר, אז למעשה הדרישה מהנהג לבצע בדיקת שתן/ דם לא הייתה חוקית. במצב דברים זה יש לפסול את תוצאת בדיקת הסמים שנלקחה מהנהג שכן מדובר בראייה שהושגה שלא כחוק.

 

אילו כשלים בבדיקת הסמים יכולים לפסול את תוצאות הבדיקה?


בנוסף, על התביעה להוכיח כי תוצאת דגימת השתן/ דם אשר מיוחסת לנאשם בכתב האישום היא אכן הבדיקה שנלקחה ממנו. שרשרת העברת המבחנה נבחנת מרגע נטילת הדגימה ועד להעברתה לבדיקת המעבדה הטוקסולוגית בתל השומר שהיא היחידה שבסמכותה הבלעדית לבדוק ולמסור חוות דעת באשר לתוצאות הדגימה שנלקחה.


המדובר באחריות של השוטרים אשר לקחו חלק בהעברת המבחנה מרגע נטילת הדגימה ועד למעבדה בתל השומר. בחלק השני נבחנת שרשרת הסם בין כותלי המעבדה, קרי מרגע קבלת המבחנה לתל השומר ועד מתן חוות הדעת. במסגרת שרשרת הסם במעבדה, מועברת המבחנה בין הלבורנטים ומנהלי המעבדה שמבצעים את הבדיקות לצורך מתן חוות הדעת.

 

בתיק אשר מתנהל בימים אלו במשרדו של עוה"ד נעם קונפינו,(פרטי התיק שמורים במשרד) הוגש כתב אישום נגד נאשם אשר נהג כאשר בשתן שלו התגלו שרידי סם, ולחובתו עונש מאסר על תנאי של 9 חודשים מתיק קודם באותה עבירה.

 

התביעה עתרה לגזור על הנאשם מאסר ממושך תוך הפעלת המאסר המותנה כך שהוא היה צפוי להיכנס למאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה.

 

עוה"ד נעם קונפינו כפר בביצוע העבירה, למרות הודאת הנאשם כי אכן עשה שימוש בסמים עובר לנהיגה, שכן בחומר הראיות נתגלו כשלים בנוגע לשרשרת העברת הסם מחוץ ובתוך המעבדה הטוקסולוגית. מחקירת השוטרים בבית המשפט עלה כי אין ודאות בנוגע להעברת המבחנה בין השוטרים כנדרש, למעשה טענתנו הייתה לקטיעת השרשרת.

 

במהלך שמיעת העדויות החליטה התביעה לסגת מעתירתה המקורית למאסר והצדדים הציגו בפני בית המשפט הסדר שבמסגרתו יוארך המאסר המותנה נגד הנאשם.

 

המלצתי לנהגים: בעבירות מסוג נהיגה תחת השפעת סמים, ישנה חשיבות רבה לייעוץ עם עו"ד המתמחה בתחום התעבורה, בסמוך לאירוע ובוודאי ייצוג לאורך ההליך המשפטי.


מאמר זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.