סוגיה זו מציבה את בעלי הדירות בפני שוקת שבורה שכן מחד גיסא, פתיחת הליך משפטי לפינוי השוכר כרוכה בהוצאות כספיות גבוהות וכן עלולה להימשך זמן רב, אך מאידך גיסא, הנזקים הכלכליים אשר נגרמים עקב אי פינוי הנכס ו/או אי תשלום דמי שכירות במועד וכן הפגיעה העצומה בזכות הקניין של בעלי הדירות, אינם מניחים את הדעת.


בעבר, בעלי דירות יכלו להגיש תביעותיהם לפינוי הנכס המושכר בבית משפט השלום, בדרך של תביעה רגילה או בהליך של סדר דין מקוצר. החיסרון העיקרי בהגשת תביעה באחת מן הדרכים הללו הינו פרק הזמן הארוך בין מועד הגשת התביעה ועד לקבלת פסק דין הניתן לביצוע בפועל. יודגש, כי הליכים מסוג זה עלולים להימשך מספר שנים.


נוכח האמור, ניצלו השוכרים את הימשכות ההליכים המשפטיים ועשו דין לעצמם כאשר המשיכו להתגורר בנכס חרף סיום תקופת השכירות או הפסיקו לשלם דמי שכירות ראויים בתמורה. כתוצאה מכך, יצאו המשכירים נפסדים, הן בשל התעסקות מרובה בניהול תביעות כנגד שוכרים והן בשל הנזקים הכלכליים הרבים אשר נגרמו להם כתוצאה מניהול התביעות וכתוצאה מאי קבלת דמי שכירות.


כתרופה לכך, ובעקבות דו"ח הוועדה לבחינת דרכי ייעול ההליכים המשפטיים בראשות כב' השופטת רות רונן, הותקנו תקנות סדר הדין האזרחי (תיקון מס' 2) התשס"ט 2008, אשר נותנות מענה פשוט, מהיר ויעיל לתביעות לפינוי מושכר אשר חוק הגנת הדייר אינו חל עליהן.


אופן ניהול תביעה לפינוי מושכר


על פי התקנות החדשות, כתב תביעה לפינוי מושכר יוכתר במילים: "תביעה לפינוי מושכר", ומלבד הטענות המועלות בו יש לצרף אליו תצהירי עדות ראשית, חוות דעת מומחה, אסמכתאות משפטיות ואת כל המסמכים הנוגעים לעניין הנדון.


בהתאם לכך, גם לכתב ההגנה בהליך זה יש לצרף את כל המסמכים המצוינים לעיל.


קיצור הליך פינוי הנכס


ניתן לראות כי כוונת המחוקק הייתה לקצר ולהחיש ככל שניתן את הליך פינוי המושכר, שכן על פי התקנות, בית המשפט יקבע מועד לדיון בתובענה שלא יהיה מאוחר מ-30 ימים מהמועד האחרון להגשת כתב הגנה בתיק ופסק דין יינתן, לכל המאוחר, בתוך 14 ימים ממועד הדיון. עוד נקבע בתקנות כי נתבע בתובענה לפינוי מושכר לא יהיה רשאי להגיש כתב תביעה שכנגד או הודעת צד ג'.


כאמור, התקנת התקנות החדשות נועדה בכדי לתת מענה מהיר ויעיל לבעלי הדירות בכל הנוגע לפינוי דיירים במקרים המצוינים לעיל. עם זאת, יש לציין כי בתביעות מסוג זה לא ניתן להכיל סעדים נוספים מלבד הפינוי ואם ירצה השוכר לתבוע בנוסף לפינוי המושכר, גם סעד כספי או כל סעד נוסף אחר, הוא יאלץ לעשות זאת בהליך נפרד, ללא צורך בקבלת רשות מבית המשפט.


יש לציין כי החיסרון שבדבר הוא בכך שעלול להתבזבז זמן שיפוטי יקר כתוצאה מפתיחת מספר הליכים העוסקים בנושא אחד.

 

 

מאת: עו"ד תמיר יחיא ועו"ד טליה דהאן, תמיר יחיא את אלי סלהוב - משרד עו"ד ונוטריון


רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.