הלנת מטפל בדיור מוגן היא תמיד סוגיה המעוררת מתח מסוים בין בתי הדיור המוגן לבין הדייר ובני משפחתו. המתח גובר בעיקר כשמדובר בתוספת התשלום שעל הדייר לשלם לבית הדיור המוגן בגין שהותו הקבועה של המטפל ביחידה.


בעבר התנהל הליך מול בית הדין לחוזים אחידים בסוגיית העלות וההליך הסתיים בקביעה של בית הדין כי בית הדיור המוגן רשאי לגבות תשלום נוסף עבור הלנת מטפל, אולם הוא לא התערב בגובה העלות.


לאחרונה, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשת בתי הדיור המוגן של מגדלי הים התיכון ובית בכפר בנושא עלות הלנת מטפל אישי בדירתו של הדייר, אושרו הסכמי הפשרה הבאים:


עיקרי הסכם הפשרה עם "מגדלי הים התיכון"


הבתים שנכללים תחת "מגדלי הים התיכון"- הבית בבת ים, הבית ברמת השרון, הבית בצומת סביון, הבית בירושלים, הבית בכפר סבא, הבית בגני תקווה.


הסכם הפשרה יחול על הדיירים שחתמו על החוזה עם בית הדיור המוגן לפני הסכם הפשרה ועדיין מתגוררים בו במועד החתימה על ההסכם (או שיתגוררו בעתיד בבית הדיור המוגן) ומשלמים או ישלמו סכומים גבוהים מהסכומים שנקבעו בהסכם.


התשלום עבור העסקה והלנה של מטפל אישי יהיה, לכל היותר, 585 שקלים בתוספת מע"מ. דיירים ששילמו סכום נמוך מזה שנקבע בהסכם, ימשיכו לשלם את הסכום ששילמו. הסכום שנקבע יהיה צמוד למדד ולמחצית שיעור העלאת דמי האחזקה, אם יועלו. במידה ויועסקו על ידי הדייר שני מטפלים, המחיר יהיה עבור כל מטפל.


עיקרי הסכם הפשרה עם "בית בכפר"


הבתים שנכללים תחת "בית בכפר" - בית בכפר כפר סבא בע"מ, בית בכפר הדרים בע"מ, בית בכפר חוף כינרת בע"מ.


הסכם הפשרה יחול על דיירים שחתמו על החוזה עם בית הדיור המוגן לפני הסכם הפשרה ועדיין מתגוררים בו במועד החתימה על ההסכם (או שיתגוררו בעתיד בבית הדיור המוגן) ומשלמים או ישלמו סכומים גבוהים מהסכומים שנקבעו בהסכם.


הסכום שיגבה על ידי בית בכפר עבור ההלנה של מטפל אישי יהיה, לכל היותר, 753 שקלים בתוספת מע"מ. סכום זה יהיה הסכום המירבי גם ליחיד (והוא כולל בתוכו את דמי האחזקה בגין התפוסה הזוגית) וגם לזוג (שמחויב בדמי אחזקה בגין תפוסה זוגית).


דיירים ששילמו סכום נמוך מזה שנקבע בהסכם, ימשיכו לשלם את הסכום ששילמו. הסכום שנקבע יהיה צמוד למדד. אליו יתווסף גם שיעור העלאת דמי האחזקה שמעבר למדד, בהתאם להסכם עם הדייר. בכל מקרה התוספת לא תהיה יותר מהתקרה השנתית אשר מופיעה בחוזה של כל דייר.


עדכון זה מתקן את כל הסעיפים הרלוונטיים בחוזים שנחתמו. השינוי יחול גם על חוזים שנחתמו וטרם הסתיימו. דיירים ששילמו סכום גבוה מזה שנקבע בהסכם, יהיו זכאים להפחתה של הסכום המשולם, אך לא להחזר עבור תשלומים שכבר שולמו.


יש לשים לב האם בתי הדיור המוגן הללו יבחרו להחיל את העלויות שנקבעו בפסק הדין על התעריפים שיגבו עבור מטפל בחוזים חדשים שיחתמו.


בימים אלו הוגשה גם בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשת בית הדיור המוגן - משען.


רקפת שפיים, עו"ד
 


עודכן ב: 18/02/2019