ספינה ביפידה (Spina Bifida; שדרה שסועה) הינה פגם מולד המתפתח אצל עוברים במהלך החודש הראשון להריון. הפגיעה היא תוצאה של כישלון חוט השדרה להסגר כראוי במשך החודש הראשון להריון והדבר נותן ביטויו בפתח בחוליה אחת או במספר חוליות בעמוד השדרה דרכו בולטים עצבי חוט השדרה.

 

ספינה ביפידה עלולה לגרום לפגיעה מוטורית מגובה הפגם ומטה, וכן לסיבוכים במערכת שלפוחית השתן ופעילות המעיים. חומרת הפגיעה התפקודית תלויה במיקום המום קרי, כאשר מומים נמצאים במיקום גבוה בחוט השדרה תיגרם פגיעה חמורה יותר בתפקוד מאשר מומים במקום נמוך יחסית.

 

למום השדרתי מתלווה לעתים תכופות הידרקון (הידרוצפלוס ) משמע, צבירה של נוזלים בתוך המוח, בגינם זקוקים הילדים להחדרת צינור ניקוז המתעל את הנוזלים העודפים לחלל הבטן. זאת ועוד, במקרים מסוימים ניתן לבצע תיקון כירורגי מיד לאחר הלידה או אף במהלך ההיריון (בעיקר בחודש הרביעי או החמישי), אך תיקון זה אינו מביא להעלמות כל התסמינים ואינו גורם לריפוי מוחלט.

 

במחקרים שבוצעו, ידוע כי ספינה ביפידה קשורה למחסור בחומצה פולית או בחוסר ויטמין B12 בגוף האישה, לפני ההתעברות ובשבועות הראשונים להיריון. לכן, מומלץ לכל אישה לצרוך חומצה פולית כתוסף מזון במשך שלושה חודשים לפחות לפני תחילת ההיריון ובמהלכו.

 

אבחונו של מום זה ניתן לעיתים לגילוי בבדיקות שנערכות במהלך ההיריון, כגון בדיקת חלבון עוברי שרמות גבוהות מעבר לנורמה של חלבון זה יכולות להעיד על קיומו של המום, ובדיקת סקירת מערכות. כאשר מאובחן כי העובר סובל מהצורה הקשה של פגם זה, ברוב המקרים מחליטים ההורים על הפסקת ההיריון באופן יזום.

 

לכן, קיימת חשיבות רבה לביצוע מעקב ההיריון כנדרש ומוטלת חובה על הצוות הרפואי המטפל להפנות את האישה ההרה לביצוע הבדיקות הדרושות, ובמידה ומאובחן מום זה מוטלת חובה להעביר את כלל המידע הקשור לעניין לידיעתה של האישה ההרה על מנת שתוכל לקבל החלטה מושכלת לגבי רצונה בהמשך ההיריון או בסיומו.

 

ילד עם ספינה ביפידה זקוק למעקב רב תחומי רפואי ושיקומי החיוני להבטחת התפתחותו ולמניעת סיבוכים משניים. הוא יזדקק להערכה רב מערכתית בתחום האורתופדי, האורולוגי, הנוירוכירורגי וההתפתחותי, באופן קבוע ורציף. ילדי ספינה ביפידה סובלים לעתים מהפרעות למידה ופיגור וזקוקים להשמה במסגרות חינוך מיוחד, כשבמרבית המקרים תלויים במהלך חייהם בסיוע של צד שלישי ללא יכולת לקיים חיים עצמאיים.

 

מכל האמור לעיל, אנו למדים כי קיימת חשיבות רבה לאיתור ואבחון ספינה ביפידה במועד. איחור באבחון ספינה ביפידה ולידתו של ילד עם מום זה על רקע העדר אבחון, מהווים רשלנות רפואית וקיימת עילה ברורה לתביעה בגין כך.

 

מאחר ואצל הילד הסובל ממום זה אחוזי הנכות והנזק הרב מערכתי קשים מנשוא, הרי שתביעות רשלנות רפואית על רקע איחור באבחון ספינה ביפידה מזכות, במרבית המקרים, בפיצויים גבוהים המסייעים במידת מה בשגרת חייו של הילד ומשפחתו.

 

במידה וקיימת סבירות כי אירע איחור באבחון ספינה ביפידה מומלץ לפנות לעו"ד מקצועי העוסק בתביעות רשלנות רפואית ובקיא בתחום, על מנת שיבדוק האם אכן עסקינן באיחור באבחון והאם קיימת עילה לתביעה בגין איחור זה.

 


עודכן ב: 03/11/2011