בית הדין האזורי בפתח תקווה, הגביל לאחרונה את חשבונה של אישה אשר סירבה להתגרש מבעלה במשך 4 שנים תמימות. בית הדין קבע כי האישה מסרבת לקבל גט מבעלה כאשר היא משתמשת בגט כקלף מיקוח על מנת לקבל את מבוקשה, ולזכות בדירת שלושה חדרים. בית הדין שם סוף לסחיטה והורה להגביל את חשבונה, ולא לדון בחלוקת הרכוש עד שתיתן הסכמתה לבעלה.


בפתיחת פסק הדין, טענו הדיינים כי ההחלטה התקבלה לאחר שבית הדין ניסה במשך ארבע שנים להביא להסכמה בין הצדדים. אולם, מיד עם סיומו של הדיון האחרון, שם הם הגיעו להסכמה סוף סוף, התחרטו השניים בעקבות הצעותיהם של באי כוחם, וחזרו לעמוד עיקשים על עמדותיהם מבלי להבין שאמנם יש צד מפסיד לכאורה וצד מנצח, אולם יש רווח לצד ההפסד הקטן של כל אחד מהם, והוא סיום הפרשה והמשך חייהם בנפרד.


לאחר דיון בו נקבע כי האישה תחויב בגט, דבר לא השתנה. ובמשך כשנה וחצי נוספים לארבע שנות עיגון הבעל, המצב נותר בעינו. האישה התעקשה לקבל לידיה דירת שלושה חדרים מהבעל והוא בתגובה, הגיש תביעה לבית הדין לחייב אותה בגט בכפייה.

 

בקשה לגירושין לאור מצבה הנפשי של האישה 


לטענתו, הסיבות בגינן רצה להתגרש מלכתחילה, היו חוסר תפקודה של האישה ורמתה השכלית הנמוכה. לפיו, הוא נישא לה ביודעו על חוסר יכולתה לתפקד כ"אישה רגילה", ועל הצורך שלה להיעזר באחרים ובעיקר באמה. אולם, עם לידת בנם השני, המצב החמיר כל כך, עד כדי כך שהיא עברה לגור אצל הוריה, כי לא יכולה היתה להתמודד עם הטיפול בשני הילדים.


לטענת הבעל, למרות הסכמתו להינשא לה, ולמרות שהשניים נישאו בעקבות שידוך שנעשה דווקא בשל מצבה הנפשי של האישה, יש להתחשב בהחמרת מצבה, ובעובדה כי אינו יכול לסבול עוד, ולחיות עמה עד שארית ימיו.


בית הדין קבע כי סיבת בקשת הגט הרשמית הינה טענת "מאוסה עליי", טענה אשר מתקבלת על ידי בית הדין מתוקף הנסיבות, אולם אינה יכולה להיחשב כטענה מדין מומים, שכן ידע הבעל על מצבה המיוחד לפני הנישואים.


על כן, נאלץ בית הדין לדחות את תביעת הבעל למתן גט בכפייה, שכן אין אפשרות לכפות על אישה גט כאשר טענת הבעל הינה "מאיסות", ולפיכך, לא ניתן לחייב אותה בקנס כספי עבור כל יום בו היא מסרבת לקבל גט מידיו כנהוג בסרבנות גט.


יחד עם זאת, קבע בית הדין, כי התנהלות האישה במשך שנים רבות כלפי הבעל, הינה בבחינת זלזול בבית הדין הרבני ובהחלטות שהוציא תחת ידיו, וכי היא מבקשת למרר את חיי בעלה ובלבד שתקבל את מבוקשה הרכושי, קרי דירת שלושה חדרים.


לפיכך, קבעו הדיינים כי עד שתואיל האישה לקבל גט מבעלה, לא ידונו בחלוקת הרכוש, והיא לא תוכל לקבל לידה דירה או כל רכוש אחר לצורך העניין. כך, סברו הדיינים, תרפה ידיה מדרישתה זו, ותידרש לקבל את הגט.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני
פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


זאת ועוד, קבע בית הדין כי דירת הצדדים, אשר נמצאת כרגע בידי האישה, שמתגוררת בה ולא מאפשרת לבעלה להיכנס, תימכר בתוך שלושה חודשים, והם יחלקו את הכסף ביניהם שווה בשווה, לאחר כיסוי החובות.

 

לבסוף, קבעו הדיינים, יוטלו הגבלות על חייה של האישה, אשר יסייעו אף הם להובילה לקבלת הגט. חשבונה יוגבל, היא לא תוכל לקבל או להחזיק בדרכון ולא תוכל לצאת מהארץ. אולם, על מנת שלא לפגוע בילדיהם של בני הזוג, הורה בית הדין שלא להגביל את הכספים שמגיעים לה מביטוח לאומי, וכן את כספי המזונות, כדי שתוכל להמשיך ולכלכל את ילדיה. כל אלה, יהוו מוטיבציה נוספת לאישה לוותר על קלף המיקוח היחיד שנותר בידה, ולאפשר לבעלה להשתחרר מנישואים שאין להם עתיד. כך, לפי בית הדין, יוטב לשניהם, וכך יוכלו להתפנות לדון על חלוקת הרכוש ביניהם.