בית המשפט העליון קבע השבוע (יום ג') כי צעיר שהצית ושדד מאפייה בעת שהיה קטין לא יוכל להמיר את מאסרו בשירות לתועלת הציבור. בקשתו של הצעיר נדחתה לאור חומרת המעשים, בנימוק שהקלה נוספת בעונש תהווה מסר שגוי.


לפני שלוש שנים, פוטר נער צעיר ממאפייה בה עבד באור יהודה. כנקמה על פיטוריו, הגיע למאפייה עם שני חברים והללו הציתו את המאפייה בנוכחותו. באותו יום לא נגרם למאפייה נזק משמעותי, אך כעבור זמן מה חזרו השלושה למאפייה והציתו את המחסן הצמוד אליה. בהצתה השנייה נגרם נזק הן למחסן והן למאפייה עצמה.


הנער לא הסתפק בנזק שנגרם ושב פעם נוספת לזירת הפשע בליווי שני חברים אחרים. השלושה הגיעו כשהם רעולי פנים, איימו בסכינים על עובד ששהה במקום ושדדו את קופת המאפייה. לאחר מכן ניסו לפרוץ את הכספת הנמצאת בסמוך, אך כשלו ונמלטו.


הנאשם, שהיה קטין באותו זמן, הורשע בעבירה של היזק בזדון, וכן בקשירת קשר לפשע ובשוד בנסיבות מחמירות. נגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר בפועל אותם עליו לרצות בדרך של עבירות שירות ושנת מאסר על תנאי.


המערער: עונש מאסר בפועל יכשיל את רצונו העז של הצעיר לשרת שירות קרבי בצה"ל


שלוש שנים לאחר ביצוע העבירות בהן הורשע, הגיש הצעיר בקשה להקל על עונשו. הסיבה לבקשה, כפי שהציגה בא כוחו של הנאשם, היא רצונו העז של הצעיר להתגייס ליחידה קרבית בצה"ל. הצעיר ביקש מבית המשפט להמיר את עונש המאסר בשירות לתועלת הציבור ולנכות את תקופת מעצרו מהעונש שנגזר עליו.


טענתו העיקרית של בא כוח הצעיר בפני בית המשפט הייתה, כי בפסיקה המקורית לא ניתן מספיק משקל לתצהיר שהגיש שירות המבחן. בתצהיר, המסכם שנתיים של ליווי, תואר הנער כמי שמביע חרטה עמוקה על מעשיו. מסקנת שירות המבחן הייתה כי ישנה סבירות נמוכה שנער זה יקלע פעם נוספת להתנהגות עבריינית, לאור תהליך שיקום עמוק ומרשים שהוא עבר.


המדינה מצידה טענה כי אין סיבה להקל בעונש שנגזר על הצעיר, שפנה ליישב סכסוך בדרך אלימה תוך כדי שהוא גורם נזק לרכוש ומסכן חיי אדם בשורה של מעשים פליליים מתוכננים מראש.


השופט: יש להימנע ממסר שגוי של סלחנות


בית המשפט הביע הערכה לתהליך השיקום של הנאשם, אך עם זאת קבע כי אין באפשרותו להיענות לבקשת הערעור: מדובר בעבירה חמורה מכדי שיהיה אפשר לוותר על עונש המאסר, והחלטה כזו תשדר מסר שגוי של סלחנות.

 

יש לך שאלה?

פורום שוד | פציעה | חבלה
פורום ערעור פלילי - אי הרשעה פלילית


יחד עם זאת, על מנת לעודד את הצעיר להמשיך בתהליך השיקום המשמעותי והחיובי נעתר בית המשפט לבקשה לנכות מתקופת מאסרו של הצעיר את הימים בהם שהה במעצר. בית המשפט הבהיר כי הבעת התמיכה ברצונו של הצעיר להתגייס לשירות קרבי בצה"ל אינה מהווה הבטחה לכך שאכן יותר לו להתגייס ליחידה קרבית. רשויות הצבא הן שיכריעו בסוגיה.


ע"פ 124/14