בית משפט השלום ברמלה גזר היום (יום שני) 6 חודשי עבודות שירות על מורה צעיר, ששכח ברכבו ילד בן שש וגרם למותו. משפחתו של המנוח ביקשה שלא להטיל עונש מאסר בפועל על המורה ואף סירבה לקבל פיצוי כספי מבית המשפט. השופטת הביעה תקווה כי התנהלותן של משפחות הצדדים תשמש מופת להתנהגות מכילה ומתחשבת עבור הציבור כולו.


מורה צעיר מישוב במרכז הארץ נהג להסיע ברכבו הפרטי מספר ילדים בני 3 עד 5 לבית התלמוד תמורת תשלום. באחד הימים, כאשר הוריד את הילדים, לא הבחין בכך שאחד מהם נשאר במושב האחורי. בהגיעו לבית הספר בו הוא מלמד, החנה את רכבו מבלי לוודא שהוא ריק. הילד נותר שעות רבות במכונית, שהלכה והתחממה לאורך היום. כשחזר המורה בצהריים לרכבו, גילה את הפעוט שוכב ללא רוח חיים.


שירות המבחן: מורה אחראי המסור לתלמידיו


מתסקיר המבחן עולה, כי המורה הוא צעיר חרדי בן 24, נשוי ואב לשלושה ילדים. שירות המבחן התרשם כי האירוע הטראגי חריג ביחס להתנהלותו הרגילה של הנאשם, אשר אינו נוטה באופן קבוע להתנהגות רשלנית או זלזול בחיי אדם. מבית הספר התורני בו עובד המורה נמסר שמדובר באיש חינוך אחראי ומסור שמקפיד לסייע לתלמידים בעלי קשיים לימודיים.


בא כוחו של המורה והמאשימה כאחד, התייחסו במהלך המשפט לנסיבותיו החריגות של המקרה בכל הקשור לעמדתה של משפחת המנוח ביחס למשפחתו של הנאשם. המאשימה פירטה כי מדובר בשתי משפחות המקיימות יחסי שכנות קרובים ומאז האירוע התגייסו לתמוך זו בזו תוך חמלה ודאגה הדדית. היא התרשמה כי הטלתו של עונש מאסר בפועל על הנאשם, תסב סבל נוסף למשפחתו של המנוח אשר אינה מעוניינת בכך. בא כוחו של הנאשם הציג בתורו ראיות לכך שהמשפחות משתפות פעולה ביניהן באווירת סלחנות וקבלת הדין.


השופטת: "קבלת הדין ברמה הגבוהה ביותר"


השופטת התייחסה בהרחבה בדבריה להבעת החרטה של הנאשם וכן לגישתה של משפחת המנוח אותה הגדירה כיוצאת דופן. עם זאת, הדגישה את הצורך בענישה הולמת שתבטא את חומרת הפגיעה בערך קדושת החיים וציינה כי לרוב במקרים דומים הושתו עונשים כבדים בהרבה על נהגי הסעות שגרמו ברשלנות לאובדן חיי אדם.

 

השופטת הזכירה בדבריה את העובדה שהנאשם נוטל חלק בפעילויות שונות שנועדו לפתח אמצעים למניעת שכחה של פעוטות במכוניות. בין היתר, הוא פנה במכתב אישי לשר החינוך וליושבת ראש הוועדה לזכויות הילד, בו סיפר על האירוע הטראומתי וביקש לפעול ליצירת נוהל מסודר לדיווח להורים במקרה שבו ילדים נעדרים מבית הספר. בנוסף, חבר לסבו של הילד המנוח כדי להקים עמותה שתעסוק במיגור התופעה של שכיחת ילדים ברכב.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר

 

השופטת ציינה את משפחתו של המנוח כדוגמה להתנהלות אצילית ולתעצומות נפש וסיכמה כי תחת הנסיבות המיוחדות של המקרה יירתם בית המשפט לבקשה להקל משמעותית בעונש. בהמשך לכך אימץ בית המשפט את הסדר הטיעון, לפיו הנאשם ירצה את ששת חודשי המאסר שהוטלו עליו במתכונת של עבודות שירות.


לאחר שמשפחת המנוח סירבה לקבל פיצוי מהנאשם, קבע בית המשפט כי תחת זאת יחולט רכבו של המורה לטובת אוצר המדינה.

 

ת"פ 44527-02-13