האב חטף את הילדים ללא הסכמת האם, ולקח אותם לישראל ללא ידיעתה. בנסיבות אלה הגישה האם תביעה להשבת ילדיה. בית משפט לענייני משפחה בירושלים הורה בתחילת החודש על השבת הקטינים לבריטניה תוך עשרה ימים.

 

בני הזוג נישאו בשנת 1991, ונולדו להם חמישה ילדים. המשפחה התגוררה בישראל למעלה מעשור ועם הזמן יחסי ההורים עלו על שרטון. בשנת 2011 הגיש האב תביעה לגירושין, שהסתיימה בהסכמת הצדדים לשוב לשלום בית.

 

המשפחה עברה להתגורר בלונדון במטרה לפתוח דף חדש בחייהם המשותפים

 

בחודש אוגוסט 2013, המשפחה עזבה את ישראל ועברה להתגורר בלונדון. האב מצא עבודה בתחום עיסוקו. שני הילדים הבוגרים החלו ללמוד באוניברסיטה בבריטניה וחיו בנפרד מהוריהם, ושלושת הקטינים, כאשר הצעיר מביניהם בן ארבע שנים וחצי, החלו ללמוד במוסדות חינוך בלונדון.

 

בסוף חודש מאי 2014, האב החליט לחזור לישראל עם שלושת הקטינים, בניגוד להסכמת האם וללא ידיעתה. הוא השאיר לאשתו פתק בו כתב כי הוא לקח את הילדים לביקור משפחתי לרגל חג השבועות ומסר כי ישוב תוך ימים ספורים לדירתם בלונדון.

 

בתום חג השבועות, הבינה האם כי האב אינו מתכוון לשוב לבריטניה ולהחזיר את ילדיה, על כן היא פנתה לבית משפט לענייני משפחה בירושלים והגישה תביעה נגד האב להחזרת ילדיהם הקטינים לבריטניה מכוח אמנת האג. במקביל פנתה האם אל בית הדין הרבני האזורי וביקשה להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד האב, במסגרת הליכי הגירושין שנקטה נגדו.

 

על פי חוק אמנת האג, אי קבלת הסכמת ההורה השני להוצאת הילד לחו"ל, הופכת את ההוצאה להרחקה שלא כדין. לטענת האם, הרחקת ילדיה הקטינים מבריטניה פגעה בזכויות המשמורת והסמכות ההורית שלה. בנוסף היא ציינה כי על פי הוראות הדין האנגלי, על הורה מוטלת החובה, הזכות והאחריות לטפל בילדיו הקטינים.

 

לדברי האב, אשתו השתוללה בכל פעם שהעלה את הרעיון לחזור לישראל, ואף החביאה ממנו את הדרכונים. בבוקר הנסיעה, האב אמר לאשתו שהוא לוקח את הילדים לבית ספר, אך במקום הוא לקח אותם לשדה התעופה, משם המריאו לישראל.

 

על מנת שהאם לא תנסה לחבל בתכניות, האב השאיר לה פתק, שנמסר לה בשעות אחר הצהריים באמצעות שליח, רק לאחר שהיו כבר על המטוס, בו הודיע לה כי ישוב מיד לאחר החג. האב הודה שלא היתה לו שום כוונה לחזור ללונדון, והוסיף כי מקום מקומם הרגיל של הילדים הוא ישראל ואף החזרתם לבריטניה תנתק אותו מילדיו, בשל צו עיכוב יציאה מן הארץ שהוצא נגדו.

 

הילדים הוצאו בחשאי מבריטניה מבלי שהספיקו להיפרד מאמם

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי העברת הקטינים לישראל, מבלי ליידע מראש את האם ולקבל את הסכמתה, בוצעה שלא כדין והפרה את זכויות משמורת האם. הילדים חיו בלונדון כתשעה חודשים, השתלבו בבתי ספר אנגליים והוצאו בפתאומיות מבלי להיפרד מאמם ומבלי שהוסברה להם מטרת הנסיעה.

 

יש לך שאלה?

פורום חטיפת ילדים | אמנת האג
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי הילדים ישובו לבריטניה תוך עשרה ימים ממתן פסק הדין. ביצוע פסק דין הותנה בביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ שהוצא כנגד האב. בנוסף חייב בית המשפט את האב לשאת בהוצאות האם בסך 30,000 שקל.

 

תמ"ש 38189-06-14